VÝHODY A NEVÝHODY ELEKTROKOLA
aneb fakta a mýty o elektrokolech
Elektrokolo má oproti běžnému kolu celou řadu výhod, které vám cestování udělají příjemnější. Vycházejí samozřejmě především z toho, že vám elektrokolo pomáhá, kdy je to nejvíc třeba - v kopcích nebo na konci výletu, kdy už síly pomalu docházejí. Buďme ale fér, má i několik nevýhod, ovšem ty se dají při troše dobré vůle minimalizovat nebo úplně eliminovat.
1. DOJEDETE DÁL
Je to jako s autem. Dojedete jen tak daleko, na kolik máte paliva v nádrži. Vaše momentální kondice je taky taková nádrž. Elektrokolo pomáhá šetřit cenné palivo ve vaší nádrži tím, že vám uleví při každém šlápnutí, a tak si můžete dovolit dojet 2x dále na tu stejnou "nádrž", než byste zvládli na normálním kole. Váš akční rádius se tak zásadně zvětší. Dnešní kola mají dojezd 60 až 120 km na jedno nabití. A je to pořád "kolo", takže je možné se přibližovat k cíli vlakem, cyklobusem nebo MHD. A žádný řidičák na něho samozřejmě taky nepotřebujete. Jen tak pro zajímavost, věděli jste, že za elektřinu na 100 km jízdy na elektrokole vydáte jen 10 Kč?
2. JÍZDA DO KOPCE JE ZÁBAVA
Jízda do kopců je pro většinu cyklistů nutné zlo - bolí z nich rychle nohy a záda, spálí se přitom příliš rychle cenná energie a s ní i chuť pokračovat dál. No a taky jsou sice krásná turistická místa a stezky, ale na běžném kole prakticky nedostupná. A tak jsou přeplněné rovinaté cyklostezky podél řek (nic proti nim nemám, jsou super) a na klikatých cestách v lese na kopci nikde nikdo. Přitom takový výhled z vrcholu dolů na řeku má taky své silné kouzlo! A právě tohle je podle mne největší plus elektrokola. Pomůže vám ochotně s překonáním nadmořské výšky a na vrcholu vám zůstane dost sil věnovat se třeba focení.
3. POMÁHÁ JEN TOLIK, KOLIK SAMI URČÍTE
Často slýchám, že vlastně existuje jen kolo, nebo motorka. Nic mezi tím. A co elektrokolo? To je vlastně taky taková motorka. Jasně že je to nesmysl! Všechna elektrokola mají řetěz a převody a šlapátka a vůbec všechno, co mají běžná kola. A MUSÍTE na nich šlapat. Protože když šlapat nebudete, tak budete stát, stejně jako na běžném kole. Ten motor je tam proto, aby vám pomáhal se šlapáním, ne aby "šlapal" za vás. Od toho tam opravdu není. A protože je to moderní motor, je možné mu říct, jak moc si přejete, aby pomáhal. Jednoduše, stiskem "+" nebo "-" tlačítka na řidítkach. A je to. Plus = pomáhá víc, minus = na pomoci ubírá. Většinou je k dispozici 3 až 5 stupňů pomoci (podle výrobce) a třeba systém Bosch nabízí i speciální stupeň "eMTB", který vám "řadí" mezi stupni sám a navíc plynule (třeba jako v autě s automatickou převodovkou). Takže je jen na vás, na co máte zrovna chuť nebo kondici, a jak velkou pomoc si tam cvaknete. Chcete si dát do těla a mít srdce až v krku? Žádný problém. Nastavíte nejnižší stupeň pomoci nebo ji rovnou vypnete a je to stejné, jako na obyčejném kole. Pokud si ale ten výlet chcete opravdu užít a mít přitom srdeční tep pod kontrolou, hrajte si s plusem a minusem dle libosti. Takže žádný pot a žádné slzy.
4. ZDRAVOTNÍ OMEZENÍ HOĎTE ZA HLAVU
Kolo je sport. A sport je jak známo zdraví prospěšná činnost. Pokud vás ale potká třeba to, co mne (výhřez ploténky), nebo jiná nemilá zdravotní komplikace, může se kolo rázem stát věcí nedoporučovanou nebo dokonce zakázanou. Avšak u elektrokola to tak drastické být vůbec nemusí a není (z vlastní zkušenosti). Bolí vás záda nebo kolena tak, že na obyčejném kole to je spíš utrpení než zábava? Nebo nemáte srdce, játra, plíce či cokoli dalšího v kondici a potřebujete si držet fyzickou zátěž na uzdě? Pak s elektrokolem můžete vesele jezdit dál. Už jsme si přece řekli, že pomáhá se šlapáním přesně tolik, kolik potřebujete. Takže chcete si ulevit, ulevte si. Jednoduše stiskněte tlačítko "+" na řidítkách a užívejte si výlet stejně jako dřív.
5. NA VĚKU NEZÁLEŽÍ
"Elektrokolo je pro důchodce" (říká brácha). "Koupím si elektrokolo až budu starý a nebudu při síle" (říkával jsem já). "Elektrokolo je pro holky" (říká mačo od vedle). "Bych se styděl přijet někam na elektrokole mezi svoje vrstevníky" (říká táta kamaráda, aktivní senior, velký sportovec). "Elektrokolo je moc složité a komplikované, to už není nic pro mne" (říká náš děda). "Elektrokolo není kolo, ale spíš motorka" (říká můj kolega z práce). "Elektrokolo je jen pro bohaté, nemůžu si ho dovolit" (říkají chlapi v hospodě u desátého piva).
Víte, co mají tahle "moudra" společného? Neznalost a nezkušenost. S tím prvním může pomoci třeba i tento web, s tím druhým jednoduché půjčení elektrokola a svezení se. A ve většině případů už ty "věty" znovu nepadnou. A pak zbývá trocha té ješitnosti, která ale nakonec pod tlakem nadšení z první jízdy taky zmizí jako pára nad hrncem.
Minipříběh 1: Dojela mne v Rakousku stařenka na kole s nákupní taškou na nosiči. Ano, čtete dobře, dojela mne. A kromě toho, že jí mohlo být aspoň 80, šlapala si to s úsměvem a ještě se se mnou dala do řeči. A ten, komu chyběl dech a tak kazil slibnou mezigenerační konverzaci, jsem byl já. Rozdíl byl ve strojích, které jsme sedlali - já obyčejné kolo, stařenka elektro. A jak jsem si oddechl, když se rozloučila, že už je doma a já jsem se mohl za zatáčkou vysílený svalit do trávy!
Minipříběh 2: Domlouváme se s kamarády na cyklovýlet do Rakouska. Jeden z nich nabízí na svém nosiči pro tři kola jen jedno volné místo. Proč jen jedno? A on že si s sebou bere nejen svoje horské kolo, ale taky elektrokolo. Je mu 32 let. Důvod. Chce si samozřejmě zasportovat v terénu (obyčejné kolo), ale taky si užít jízdu přes několik horských sedel tak, aby si tam nahoře užil výhledy dolů bez mžitek a závratí způsobených kyslíkovým dluhem (elektrokolo).
6. ANI NA HMOTNOSTI NEZÁLEŽÍ
Máte nějaké to kilo navíc? Nebo byste rádi s sebou dítě v sedačce, ale máte hrůzu z toho, že to neušlapete? Nebo nesnášíte batoh na zádech stejně jako já a raději byste nacpali svačinu a bundu někam do brašny na kole? Říká se, že 1 kg navíc na kole je jako 7 kg navíc na jezdci aneb "jestli nevíš, co je dřina, kup si kolo Ukrajina". Proto se u obyčejného kola pořád řeší, aby bylo co nejlehčí. A taky proto potkáváte často cyklisty, kteří si i vodu vezou raději v batohu na zádech, než by si dali flašku normálně do košíku. Ovšem u elektrokola tohle řešit netřeba. Máte přece motor = pomocníka, který vám s ušlapáním krapet obtěžkaného kola vždy a ochotně pomůže!
7. JEZDĚTE SPOLU JAKO DŘÍV
Možná to znáte. Partner nebo kamarád jezdí na kole rád. Vy taky. Ale už spolu nejezdíte. Jeho nebaví na vás čekat a vás nebaví za ním pořád jen funět a když už ho nakrásně doženete (protože zamračený na vás počká), tak si ani nemáte čas oddechnout a prohodit pár slov, protože on zase pokračuje dál. Zkuste elektrokolo. Půjčte si ho na víkend a jeďte spolu. Nejen, že si oba užijete opravdu společného výletu, ale každý budete mít taky to své - on(a) že si dá pořádně do těla a vy klidnou jízdu po jeho boku a určitě i čas na to, třeba něco hezkého si vyfotit...
8. PŘI CESTĚ DO PRÁCE SE NEZPOTÍTE
Jízda na elektrokole do práce je zdravá, zábavná, ale také rychlejší, ekologická i ekonomická. A také pohodlná. Klidně vyražte rovnou v džínách do ulic na elektrokole a dojeďte se suchou košilí až do kanceláře přímo na jednání. Zapomeňte na zdržování se ve sprše, na převlékání a starosti s ukládáním a převozem pracovního a sportovního oblečení. S elektrokolem je jízda do práce bez potu a bez starostí.
9. BUĎME FÉR - PÁR NEVÝHOD SE TAKY NAJDE, ALE...
- NÁKLADY na pořízení elektrokola - je a bude vždy dražší než obyčejné kolo. Cena je vyšší o akumulátor, motor, displej, ovládací prvky, řídící jednotku. Je prostě složeno z více dílů, a proto za elektrokolo zaplatíte více.
ALE - vyšší cenu vyrovnává vyšší užitná hodnota, delší dojezdy a obecně příjemnější zážitek z jízdy a ten je jak známo k nezaplacení.
ALE - elektrokola zažívají obrovský boom, jejich počet roste raketovou rychlostí a stejnou rychlostí klesá i jejich cena.
- HMOTNOST kola je vyšší - jak uvedeno výše - na hmotnosti nezáleží, a to samozřejmě platí. Motor si s ní poradí hravě. Přesto je fakt, že více součástek na elektrokole (motor, akumulátor...) logicky více váží. Rozdíl mezi obyčejným a elektrokolem bývá 8 i více kilogramů. To může v určitých případech dělat jisté potíže. Hůře se s ním manipuluje. Nosiče kol na střechu nebo na tažné zařízení mají své hmotnostní limity a elektrokola z nich svými špeky navíc ubírají víc než obyčejná. Cyklisté, kteří si užívají dynamickou a rychlou jízdu v komplikovaném terénu, mohou trochu spílat na těžkopádnost a mírně zhoršenou ovladatelnost kola.
ALE - pocitová hmotnost je výrazně nižší než ta reálná. Je to dáno jednak tím, že ty nejtěžší elektro komponenty jsou umístěny ve spodní části kola a přispívají tak k nízkému těžišti kola a druhým "mazačem" hmotnosti je již zmíněná pomoc motoru. Tedy elektrokolo je sice těžší, ale zároveň svá kila navíc svými vlastnostmi eliminuje.
- VÝDRŽ BATERIE aneb výhody elektrokola jsou živé tak dlouho, jak dlouho zůstane živá baterie - poslední, ale nejzásadnější nevýhoda elektrokol je jejich limit v dojezdu, resp. v kapacitě akumulátoru. Obava z toho, jestli dojedu až tam, kam si plánuji, nebo mi dojde šťáva 10 km před cílem, není nic příjemného.
ALE - elektrokolo je, jak jsme si řekli, "kolo" s motorem a baterií navíc. Má ale i chytrý cyklopočítač, který neustále informuje o tom, kolik kapacity ještě zbývá a podle dosavadního stylu jízdy na kolik kilometrů to vystačí. Když dojde baterie, nic se neděje, šlapete dál jako na normálním kole a při nejbližší příležitosti si baterii dobijete v běžné 230 V zásuvce (třeba v hospodě po cestě).
ALE - je hned několik bezpečných technik, jak tuto nevýhodu zmírnit nebo úplně smazat. Protože je dojezd elektrokol často diskutovanou vlastností, budeme jí věnovat celou zvláštní kapitolu.
10. BUĎME K SOBĚ VŽDY A ZA VŠECH OKOLNOSTÍ OHLEDUPLNÍ
Jízda na elektrokole je snazší, rychlejší, ale díky vyšší hmotnosti je elektrokolo hůře ovladatelné ve srovnání s běžným kolem. Mix těchto vlastností kombinovaný s nezkušeností či lehkomyslností může vést k zbytečným těžkým nehodám. Jezdec na elektrokole by měl jezdit s respektem a ohleduplností ke svému okolí, naučit se své elektrokolo spolehlivě ovládat a získat zkušenosti o jeho potenciálu i limitech. Jízda na elektrokole je totiž tak trochu jiná sportovní disciplína, která vyžaduje více dovedností a pozornosti než jízda na obyčejném kole. Proto se vždy a za každých okolností chovejte ohleduplně ke svému okolí, držte své elektrokolo a emoce pod kontrolou a neomezujte / neohrožujte své okolí bezohlednou jízdou. Jenom tak se budou moci vedle sebe potkávat ecyklisté, cyklisté i turisté pospolu bez nevraživosti a osočování a oficiálních zákonných norem upravujících podmínky pro používání elektrokol nebude třeba. Díky moc za to!
SUMA SUMÁRUM - VÝHODY ELEKTROKOLA JASNĚ PŘEVAŽUJÍ :-)
Poslat stránku známému:
VÝHODY A NEVÝHODY ELEKTROKOLA
aneb fakta a mýty o elektrokolech
Elektrokolo má oproti běžnému kolu celou řadu výhod, které vám cestování udělají příjemnější. Vycházejí samozřejmě především z toho, že vám elektrokolo pomáhá, kdy je to nejvíc třeba - v kopcích nebo na konci výletu, kdy už síly pomalu docházejí. Buďme ale fér, má i několik nevýhod, ovšem ty se dají při troše dobré vůle minimalizovat nebo úplně eliminovat.
1. DOJEDETE DÁL
Je to jako s autem. Dojedete jen tak daleko, na kolik máte paliva v nádrži. Vaše momentální kondice je taky taková nádrž. Elektrokolo pomáhá šetřit cenné palivo ve vaší nádrži tím, že vám uleví při každém šlápnutí, a tak si můžete dovolit dojet 2x dále na tu stejnou "nádrž", než byste zvládli na normálním kole. Váš akční rádius se tak zásadně zvětší. Dnešní kola mají dojezd 60 až 120 km na jedno nabití. A je to pořád "kolo", takže je možné se přibližovat k cíli vlakem, cyklobusem nebo MHD. A žádný řidičák na něho samozřejmě taky nepotřebujete. Jen tak pro zajímavost, věděli jste, že za elektřinu na 100 km jízdy na elektrokole vydáte jen 10 Kč?
2. JÍZDA DO KOPCE JE ZÁBAVA
Jízda do kopců je pro většinu cyklistů nutné zlo - bolí z nich rychle nohy a záda, spálí se přitom příliš rychle cenná energie a s ní i chuť pokračovat dál. No a taky jsou sice krásná turistická místa a stezky, ale na běžném kole prakticky nedostupná. A tak jsou přeplněné rovinaté cyklostezky podél řek (nic proti nim nemám, jsou super) a na klikatých cestách v lese na kopci nikde nikdo. Přitom takový výhled z vrcholu dolů na řeku má taky své silné kouzlo! A právě tohle je podle mne největší plus elektrokola. Pomůže vám ochotně s překonáním nadmořské výšky a na vrcholu vám zůstane dost sil věnovat se třeba focení.
3. POMÁHÁ JEN TOLIK, KOLIK SAMI URČÍTE
Často slýchám, že vlastně existuje jen kolo, nebo motorka. Nic mezi tím. A co elektrokolo? To je vlastně taky taková motorka. Jasně že je to nesmysl! Všechna elektrokola mají řetěz a převody a šlapátka a vůbec všechno, co mají běžná kola. A MUSÍTE na nich šlapat. Protože když šlapat nebudete, tak budete stát, stejně jako na běžném kole. Ten motor je tam proto, aby vám pomáhal se šlapáním, ne aby "šlapal" za vás. Od toho tam opravdu není. A protože je to moderní motor, je možné mu říct, jak moc si přejete, aby pomáhal. Jednoduše, stiskem "+" nebo "-" tlačítka na řidítkach. A je to. Plus = pomáhá víc, minus = na pomoci ubírá. Většinou je k dispozici 3 až 5 stupňů pomoci (podle výrobce) a třeba systém Bosch nabízí i speciální stupeň "eMTB", který vám "řadí" mezi stupni sám a navíc plynule (třeba jako v autě s automatickou převodovkou). Takže je jen na vás, na co máte zrovna chuť nebo kondici, a jak velkou pomoc si tam cvaknete. Chcete si dát do těla a mít srdce až v krku? Žádný problém. Nastavíte nejnižší stupeň pomoci nebo ji rovnou vypnete a je to stejné, jako na obyčejném kole. Pokud si ale ten výlet chcete opravdu užít a mít přitom srdeční tep pod kontrolou, hrajte si s plusem a minusem dle libosti. Takže žádný pot a žádné slzy.
4. ZDRAVOTNÍ OMEZENÍ HOĎTE ZA HLAVU
Kolo je sport. A sport je jak známo zdraví prospěšná činnost. Pokud vás ale potká třeba to, co mne (výhřez ploténky), nebo jiná nemilá zdravotní komplikace, může se kolo rázem stát věcí nedoporučovanou nebo dokonce zakázanou. Avšak u elektrokola to tak drastické být vůbec nemusí a není (z vlastní zkušenosti). Bolí vás záda nebo kolena tak, že na obyčejném kole to je spíš utrpení než zábava? Nebo nemáte srdce, játra, plíce či cokoli dalšího v kondici a potřebujete si držet fyzickou zátěž na uzdě? Pak s elektrokolem můžete vesele jezdit dál. Už jsme si přece řekli, že pomáhá se šlapáním přesně tolik, kolik potřebujete. Takže chcete si ulevit, ulevte si. Jednoduše stiskněte tlačítko "+" na řidítkách a užívejte si výlet stejně jako dřív.
5. NA VĚKU NEZÁLEŽÍ
"Elektrokolo je pro důchodce" (říká brácha). "Koupím si elektrokolo až budu starý a nebudu při síle" (říkával jsem já). "Elektrokolo je pro holky" (říká mačo od vedle). "Bych se styděl přijet někam na elektrokole mezi svoje vrstevníky" (říká táta kamaráda, aktivní senior, velký sportovec). "Elektrokolo je moc složité a komplikované, to už není nic pro mne" (říká náš děda). "Elektrokolo není kolo, ale spíš motorka" (říká můj kolega z práce). "Elektrokolo je jen pro bohaté, nemůžu si ho dovolit" (říkají chlapi v hospodě u desátého piva).
Víte, co mají tahle "moudra" společného? Neznalost a nezkušenost. S tím prvním může pomoci třeba i tento web, s tím druhým jednoduché půjčení elektrokola a svezení se. A ve většině případů už ty "věty" znovu nepadnou. A pak zbývá trocha té ješitnosti, která ale nakonec pod tlakem nadšení z první jízdy taky zmizí jako pára nad hrncem.
Minipříběh 1: Dojela mne v Rakousku stařenka na kole s nákupní taškou na nosiči. Ano, čtete dobře, dojela mne. A kromě toho, že jí mohlo být aspoň 80, šlapala si to s úsměvem a ještě se se mnou dala do řeči. A ten, komu chyběl dech a tak kazil slibnou mezigenerační konverzaci, jsem byl já. Rozdíl byl ve strojích, které jsme sedlali - já obyčejné kolo, stařenka elektro. A jak jsem si oddechl, když se rozloučila, že už je doma a já jsem se mohl za zatáčkou vysílený svalit do trávy!
Minipříběh 2: Domlouváme se s kamarády na cyklovýlet do Rakouska. Jeden z nich nabízí na svém nosiči pro tři kola jen jedno volné místo. Proč jen jedno? A on že si s sebou bere nejen svoje horské kolo, ale taky elektrokolo. Je mu 32 let. Důvod. Chce si samozřejmě zasportovat v terénu (obyčejné kolo), ale taky si užít jízdu přes několik horských sedel tak, aby si tam nahoře užil výhledy dolů bez mžitek a závratí způsobených kyslíkovým dluhem (elektrokolo).
6. ANI NA HMOTNOSTI NEZÁLEŽÍ
Máte nějaké to kilo navíc? Nebo byste rádi s sebou dítě v sedačce, ale máte hrůzu z toho, že to neušlapete? Nebo nesnášíte batoh na zádech stejně jako já a raději byste nacpali svačinu a bundu někam do brašny na kole? Říká se, že 1 kg navíc na kole je jako 7 kg navíc na jezdci aneb "jestli nevíš, co je dřina, kup si kolo Ukrajina". Proto se u obyčejného kola pořád řeší, aby bylo co nejlehčí. A taky proto potkáváte často cyklisty, kteří si i vodu vezou raději v batohu na zádech, než by si dali flašku normálně do košíku. Ovšem u elektrokola tohle řešit netřeba. Máte přece motor = pomocníka, který vám s ušlapáním krapet obtěžkaného kola vždy a ochotně pomůže!
7. JEZDĚTE SPOLU JAKO DŘÍV
Možná to znáte. Partner nebo kamarád jezdí na kole rád. Vy taky. Ale už spolu nejezdíte. Jeho nebaví na vás čekat a vás nebaví za ním pořád jen funět a když už ho nakrásně doženete (protože zamračený na vás počká), tak si ani nemáte čas oddechnout a prohodit pár slov, protože on zase pokračuje dál. Zkuste elektrokolo. Půjčte si ho na víkend a jeďte spolu. Nejen, že si oba užijete opravdu společného výletu, ale každý budete mít taky to své - on(a) že si dá pořádně do těla a vy klidnou jízdu po jeho boku a určitě i čas na to, třeba něco hezkého si vyfotit...
8. PŘI CESTĚ DO PRÁCE SE NEZPOTÍTE
Jízda na elektrokole do práce je zdravá, zábavná, ale také rychlejší, ekologická i ekonomická. A také pohodlná. Klidně vyražte rovnou v džínách do ulic na elektrokole a dojeďte se suchou košilí až do kanceláře přímo na jednání. Zapomeňte na zdržování se ve sprše, na převlékání a starosti s ukládáním a převozem pracovního a sportovního oblečení. S elektrokolem je jízda do práce bez potu a bez starostí.
9. BUĎME FÉR - PÁR NEVÝHOD SE TAKY NAJDE, ALE...
ALE - vyšší cenu vyrovnává vyšší užitná hodnota, delší dojezdy a obecně příjemnější zážitek z jízdy a ten je jak známo k nezaplacení.
ALE - elektrokola zažívají obrovský boom, jejich počet roste raketovou rychlostí a stejnou rychlostí klesá i jejich cena.
ALE - pocitová hmotnost je výrazně nižší než ta reálná. Je to dáno jednak tím, že ty nejtěžší elektro komponenty jsou umístěny ve spodní části kola a přispívají tak k nízkému těžišti kola a druhým "mazačem" hmotnosti je již zmíněná pomoc motoru. Tedy elektrokolo je sice těžší, ale zároveň svá kila navíc svými vlastnostmi eliminuje.
ALE - elektrokolo je, jak jsme si řekli, "kolo" s motorem a baterií navíc. Má ale i chytrý cyklopočítač, který neustále informuje o tom, kolik kapacity ještě zbývá a podle dosavadního stylu jízdy na kolik kilometrů to vystačí. Když dojde baterie, nic se neděje, šlapete dál jako na normálním kole a při nejbližší příležitosti si baterii dobijete v běžné 230 V zásuvce (třeba v hospodě po cestě).
ALE - je hned několik bezpečných technik, jak tuto nevýhodu zmírnit nebo úplně smazat. Protože je dojezd elektrokol často diskutovanou vlastností, budeme jí věnovat celou zvláštní kapitolu.
10. BUĎME K SOBĚ VŽDY A ZA VŠECH OKOLNOSTÍ OHLEDUPLNÍ
Jízda na elektrokole je snazší, rychlejší, ale díky vyšší hmotnosti je elektrokolo hůře ovladatelné ve srovnání s běžným kolem. Mix těchto vlastností kombinovaný s nezkušeností či lehkomyslností může vést k zbytečným těžkým nehodám. Jezdec na elektrokole by měl jezdit s respektem a ohleduplností ke svému okolí, naučit se své elektrokolo spolehlivě ovládat a získat zkušenosti o jeho potenciálu i limitech. Jízda na elektrokole je totiž tak trochu jiná sportovní disciplína, která vyžaduje více dovedností a pozornosti než jízda na obyčejném kole. Proto se vždy a za každých okolností chovejte ohleduplně ke svému okolí, držte své elektrokolo a emoce pod kontrolou a neomezujte / neohrožujte své okolí bezohlednou jízdou. Jenom tak se budou moci vedle sebe potkávat ecyklisté, cyklisté i turisté pospolu bez nevraživosti a osočování a oficiálních zákonných norem upravujících podmínky pro používání elektrokol nebude třeba. Díky moc za to!
SUMA SUMÁRUM - VÝHODY ELEKTROKOLA JASNĚ PŘEVAŽUJÍ :-)