TIP 1
SNIŽTE CELKOVOU HMOTNOST
jezdec ¦ elektrokolo ¦ náklad ¦ příslušenství
|
|
- Je to stejné jako u auta, čím víc ho naložíte, tím vyšší má spotřebu.
- Vozte s sebou jen nepostradatelné věci pro konkrétní trasu (např. pro kratší jízdu po městě nebo do zaměstnání není třeba s sebou vozit třeba náhradní duši, pumpičku, montážní páčky, nářadí, láhev s pitím, protože příp. pomoc je dostupná na zavolání a občerstvení je na každém rohu).
|
TIP 2
SNIŽTE VALIVÝ ODPOR PNEUMATIK
vzorek ¦ šířka ¦ směs ¦ nahuštění
|
|
- Čím nižší vzorek pláště, tím menší valivý odpor.
- Čím méně přechodů s hranou na dezénu (vzorku) pláště, tím menší valivý odpor (např. šípovitý dezén, spojitý dezén, hladký plášť jsou na tom lépe než drapáky do terénu).
- Čím užší plášť, tím menší kontaktní plocha a tím menší valivý odpor.
- Čím tvrdší směs pneumatiky, tím menší přilnavost a menší valivý odpor.
- Nahuštěná (tvrdá) pneumatika klade mnohem menší valivý odpor.
|
TIP 3
UDRŽUJTE OPTIMÁLNÍ FREKVENCI ŠLAPÁNÍ
tzv. kadenci
|
|
- Optimální frekvence (kadence) šlapání je okolo 75±5 ot./min. - když se vám ji bude dařit držet (především včasným a správným řazením), bude i spotřeba významně nižší - řídící jednotka elektrokola vyhodnocuje až 1000x za vteřinu mj. i frekvenci šlapání a tlak na pedály a podle toho dávkuje výkon motoru.
- Aktuální kadenci a současně s ní spojenou aktuální spotřebu energie je u některých cyklopočítačů možné sledovat během jízdy přímo na jeho displeji a "odchytit" si tak přesně optimální kadenci, při které je nejnižší odběr energie (např. cyklopočítač Bosch Kiox).
|
TIP 4
VČAS A SPRÁVNĚ ŘAĎTE PŘEVODY
|
|
- Řadit, řadit, řadit - zařazený správný převod jde ruku v ruce s tipem č. 3 o optimální frekvenci šlapání. I když vás to bude na elektrokole svádět jet dlouho na jeden většinou těžší (rychlý) převod, nezapomínejte řadit. Motor se tak udrží v optimálních otáčkách s nejnižší možnou spotřebou cenné energie a vy dojedete dál.
|
TIP 5
ZVYŠUJTE STUPEŇ ASISTENCE POSTUPNĚ AŽ S ÚNAVOU
|
|
- Začněte jízdu na nízkých stupních asistence (OFF nebo ECO) a až s nastupující únavou si dopřejte vyšší úrovně pomoci (TOUR a vyšší). Zásadním způsobem tím ovlivníte maximální dojezd (až o 50%!).
|
TIP 6
ZVYŠUJTE SI SVOJI KONDICI A VÝKONNOST
|
|
- Lepší kondice znamená menší spotřebu energie z baterie - na začátku sezóny budete potřebovat od motoru větší pomoc (vyšší stupně asistence), zatím co na konci sezóny pak stejnou trasu zvládnete s menší námahou na nižším stupni asistence motoru díky lepší kondici, kterou během sezóny naberete. Aby se to dařilo, jezděte pokud možno často a pravidelně. Raději kratší úseky a často než jednou za měsíc 100 km.
|
TIP 7
NEZASTAVUJTE V KOPCI, ALE AŽ NA NĚM
|
|
- Rozjezd do kopce je přirozeně podstatně těžší disciplína pro vaše nohy a motor elektokola (a baterii) než rozjezd po rovině. Při takové operaci energie doslova proudí z baterie ven, protože rozhýbat někdy i 120 kg hmoty není jen tak. Tip je to triviální, ale všimněte si na svých cestách, jak často cyklisté staví zrovna v kopci.
- Je zcela ve vaší moci, kde nakonec zastavíte a tím ušetříte nezanedbatelnou porci energie.
|
TIP 8
REDUKUJTE POČET ZASTAVENÍ / ROZJEZDŮ NA MINIMUM
|
|
- Rozjezdy jsou velkým "žroutem" baterie - pokud to situace a stav vaší kondice dovolí, snažte se minimalizovat počet zastavení a tím pádem rozjezdů. Rozdíl poznáte velmi rychle na mnohem delší výdrži baterie.
|
TIP 9
ROZJÍŽDĚJTE SE PLYNULE A ZVOLNA
|
|
- Prudké dynamické rozjezdy "žerou" baterii - je to podobné jako v autě. Když budete jezdit na elektrokole stylem brzda-plyn, nebudete mít sice vír v nádrži, ale určitě bude ve vaší baterii. Příčinou je při takovém stylu jízdy nižší účinnost motoru, při které se značná část enegie místo na pohyb přemění na teplo.
|
TIP 10
JEZDĚTE PODLE INFORMACÍ Z CYKLOPOČÍTAČE
|
|
- Cyklopočítače jsou mozkem elektrokola - zobrazují v reálném čase řadu informací. Některé umí zobrazit i aktuální frekvenci šlapání a k tomu aktuálně dodávaný výkon motoru. Vedle toho neustále aktualizuje odhadovanou vzdálenost na zbývající kapacitu baterie podle dosavadního stylu jízdy. Minimálně prvních několik stovek kilometrů se naučte udržovat optimální kadenci šlapání, u které je dodávaný výkon motoru co nejmenší. Dojedete tak spolehlivě mnohem dál.
|
TIP 11
UDRŽUJTE AKTUÁLNÍ VERZI ŘÍDÍCÍHO SOFTWARU
|
|
- Mininálně 1x ročně kontaktujte svůj cykloservis a nechejte si provést diagnostiku elektro-komponent vašeho elektrokola (motoru, baterie, řídící jednotky a cyklopočítače). V rámci tohoto servisního úkonu vám servis nahraje poslední verzi řídícího SW. Je to opět stejné, jako u moderních aut.
- Nová verze s sebou vždy přináší mj. lepší hospodaření s cennou energií (Power Management).
|
TIP 12
UDRŽUJTE BATERII V TEPLE
|
|
- Už se vám stalo, že jste chtěli fotit mobilem v zimě a baterie mizela před očima nebo se mobil rovnou vypnul? Chlad bateriím nesvědčí, baterie elektrokol nevyjímaje. Už při teplotách pod 10 st. C se doporučuje chránit ji před chladem - k tomu se ideálně hodí neoprénové obaly na míru. Při jízdě se baterie totiž zahřívá, neoprén výborně izoluje od chladného okolí a drží uvolněné teplo z baterie uvnitř. Odměnou vám bude v chladném počasí až o 10% větší dojezd!
|
TIP 13
VOZTE VÍCE ENERGIE S SEBOU
náhradní baterie ¦ repase baterie na vyšší kapacitu
|
|
- Náhradní baterii vozte s sebou - zdvojnásobí se už tak velký akční rádius, kam si můžete zajet na výlet nebo vám to dovolí strávit v těžkém kopcovitém terénu více času a zábavy, navíc vám dodá klidu, když víte, že ještě jednu porci energie máte v záloze.
- Nebojte se repasovaných značkových baterií od spolehlivých dodavatelů - pořídíte je za polovinu ceny a dokonce s vyšší kapacitou, než měla ta původní, a to vše s písemnou zárukou.
- !!! Vyhněte se neznačkovým bateriím nebo repasovaným bateriím od pochybných dodavatelů (bez dokladu, bez jasného původu, bez záruky = škody na vašem elektrokole mohou být fatální).
|
TIP 14
VEZMĚTE S SEBOU NABÍJEČKU A NIC UŽ VÁS NEZASTAVÍ
|
|
- Nabíječka s sebou je sázka na jistotu - když vašemu elektrokolu bude docházet šťáva, zastavte se někde v hospodě a dejte si oběd a mezi tím se vám baterie dobije na další kus cesty (za 1 hodinu na 30%, za 2 hodiny na 50% kapacity u 500Wh baterie). V extrémním případě se tak stane váš dojezd nekonečný :-)
- Více o nabíječkách a dobách nabíjení - zde.
|
TIPY JAK DOJET NA ELEKTROKOLE CO NEJDÁL
aneb bez obav vždy do cíle
TIP 1
SNIŽTE CELKOVOU HMOTNOST
jezdec ¦ elektrokolo ¦ náklad ¦ příslušenství
TIP 2
SNIŽTE VALIVÝ ODPOR PNEUMATIK
vzorek ¦ šířka ¦ směs ¦ nahuštění
TIP 3
UDRŽUJTE OPTIMÁLNÍ FREKVENCI ŠLAPÁNÍ
tzv. kadenci
TIP 4
VČAS A SPRÁVNĚ ŘAĎTE PŘEVODY
TIP 5
ZVYŠUJTE STUPEŇ ASISTENCE POSTUPNĚ AŽ S ÚNAVOU
TIP 6
ZVYŠUJTE SI SVOJI KONDICI A VÝKONNOST
TIP 7
NEZASTAVUJTE V KOPCI, ALE AŽ NA NĚM
TIP 8
REDUKUJTE POČET ZASTAVENÍ / ROZJEZDŮ NA MINIMUM
TIP 9
ROZJÍŽDĚJTE SE PLYNULE A ZVOLNA
TIP 10
JEZDĚTE PODLE INFORMACÍ Z CYKLOPOČÍTAČE
TIP 11
UDRŽUJTE AKTUÁLNÍ VERZI ŘÍDÍCÍHO SOFTWARU
TIP 12
UDRŽUJTE BATERII V TEPLE
TIP 13
VOZTE VÍCE ENERGIE S SEBOU
náhradní baterie ¦ repase baterie na vyšší kapacitu
TIP 14
VEZMĚTE S SEBOU NABÍJEČKU A NIC UŽ VÁS NEZASTAVÍ
Na stránku >>> Fakta a mýty o dojezdu