MOTOR JE SRDCEM ELEKTROKOLA
aneb co je dobré o nich vědět
- Motor je vždy v ceně - každé elektrokolo zakoupíte vždy s řídící jednotkou, motorem, baterií, nabíječkou a cyklopočítačem v ceně elektrokola. Dodatečná výměna motoru za jiný typ je komplikovaná, často i nemožná vzhledem k tomu, že rám je pro konkrétní typ motoru uzpůsoben už z výroby. Standardní elektrokolo je vybaveno motorem, který spolu s ostatními prvky elektrovýbavy pouze asistuje jezdci při šlapání (tzv. pedelec - Pedal Electric Cycle). Míru asistence si jezdec řídí jednoduše ovladačem na řidítkách. Tedy stále platí - pokud nešlapete, nejedete.
- Výkon - max. nominální povolený výkon je do 250 W (dle platné legislativy o elektrokolech pro použití ve veřejném provozu), přičemž krátkodobý maximální výkon dosahuje až 1000 W. Pozor! - motory o nominálním výkonu nad 250 W (tzv. speed pedelec) jsou u nás ve veřejném provozu zakázány.
- Kroutící moment - zjednodušeně max. síla pomoci při šlápnutí - ty nejlepší motory dosahují až 95 Nm. Pro městská a treková elektrokola je běžná hodnota 50-60 Nm, pro horská 70 Nm a více.
- Napětí - obecně platí, čím vyšší napětí, tím vyšší výkon a kroutíci moment - 24 V (skládačky, městská elektrokola), 36 V (nejpoužívanější varianta - všechny typy kol vč. horských), 48 V (zatím málo rozšířená varianta - pro sportovní a horská do extrémních podmínek a nákladní elektrokola).
- Automatická průběžná optimalizace výkonu - 1000x za vteřinu vyhodnocuje elektronika motoru údaje hned ze 3 čidel - kadenčního (frekvence šlapáni), torzního (tlak na pedály) a rychlostního (aktuální rychlost elektrokola) a nastavuje optimální parametry motoru (elektrokola s motorem v nábojích a některé levnější středové motory torzní čidlo nemají).
- Max. rychlost kdy motor ještě pomáhá - je zákonem stanovena na 25 km/hod. Lze odblokovat až na 55 km/hod. (liší se podle výrobce), ovšem v takovém případě je možné jezdit podle platné legislativy pouze mimo věřejný provoz.
- Jízdní režimy - 3 až 5 stupňů asistence (liší se podle výrobce), přičemž nejnižší označovaný jako ECO nebo ECO+ eliminuje především vyšší hmotnost elektrokola a jízda je tak stejná jako na normálním kole, naproti tomu nejvyšší stupeň označovaný např. TURBO nebo BOOST dává maximální výkon a točivý moment k jízdě např. v těžkém terénu. U všech elektrokol je také možné asistenci motoru zcela vypnout (stupeň OFF) a šlapat jen "za své".
- Dojezd - charakteristika motoru významně ovlivňuje dojezd. Motory pro horská elektrokola poskytují mnohem větší dynamiku a intenzitu v dávkování výkonu potřebného ke zdolávání strmých stoupání v těžkém terénu, což je ovšem vykoupeno větší spotřebou energie a tím i menším dojezdem. Naproti tomu motory, osazované např. na městská nebo trekingová elektrokola, kde taková dynamika není třeba, dosahují větších dojezdů díky nižší spotřebě energie. Více o dojezdu elektrokol - zde.
- Asistence při vedení elektrokola (Walk Assistant) - pomáhá při chůzi (tlačení elektrokola) pomalou jízdou do 6 km/hod., k dispozici u většiny motorů elektrokol.
- Voděodolnost - všechny motory jsou stejně jako ostatní součásti elektrického systému elektrokol chráněny tak, aby bylo možné bez obav jezdit třeba i za hustého deště nebo kalužemi - min. stupeň ochrany je IP54 (proti prachu a stříkající vodě).
- Umístění motoru na kole - buď v náboji zadního kola, v náboji předního kola nebo ve středu elektrokola (toto uložení je nejlepší variantou z hlediska optimálního těžiště a jízdních vlastností elektrokola). Více o umístění motoru - zde.
- Značka motoru - výrobců je mnoho, ovšem většina trhu je rozdělena mezi těchto TOP 5 výrobců: Bosch, Bafang, Yamaha, Shimano a Brose, přičemž německý Bosch je stále považován za technologického lídra a inovátora, čínský Bafang je pak zase největším výrobcem motorů na světě montovaných do nábojů kol. Více o TOP 5 výrobcích - zde.
|
ROZDĚLENÍ MOTORŮ PODLE ULOŽENÍ NA ELEKTROKOLE
Možná umístění motoru na elektrokole jsou prakticky tři - ve středu elektrokola, v náboji zadního kola nebo v náboji předního kola, přičemž uložení v náboji předního kola je dnes velmi málo používané (najdeme ho ale stále např. u některých skládacích městkých elektrokol). Motor elektrokola váží podle typu a značky 3-4 kg a přičteme-li k tomu ještě hmotnost baterie 2,5-4 kg a elektroinstalace, máme v součtu o zhruba třetinu hmotnosti navíc proti běžnému stejně vybavenému kolu. A to není málo. Proto je dobré tato kila navíc mít optimálně rozložena a eliminovat tak negativní vliv hmotnosti na ovladatelnost elektrokola. Toho se dociluje tak, že se motor a baterie pokud možno umisťují co nejníže a co nejblíže středové osy elektrokola tak, aby bylo jeho celkové těžiště co nejníže a u středové osy. Méně se nadřete a elektrokolo získá na lepší ovladatelnosti.
DOPORUČENÍ: Každé z uvedených umístění motoru má své výhody a nevýhody, ale obecně se dá říct, že uložení motoru ve středu elektrokola je neoptimálnější variantou.
ULOŽENÍ MOTORU |
PLUSY |
MÍNUSY |
VE STŘEDU
(všestranné využití, vč. těžkého terénu)
|
|
+ vhodné i do nejnáročnějších podmínek (těžká a dlouhá stoupání, dálkové trasy)
+ nejnižší spotřeba energie = dlouhé dojezdy
+ nejvyšší dostupné výkony motorů
+ optimální těžiště díky soustředění hmotnosti motoru (a baterie) ke středu a spodní části elektrokola
+ celkově nejlepší jízdní vlastnosti oproti motorům v nábojích
+ přirozený pocit z jízdy = přesné dávkování výkonu
+ i při dlouhodobé zátěži je motor stále relativně tichý
+ nízká poruchovost = vysoká spolehlivost
+ v případě defektu jednoduchá oprava = není třeba speciálního nářadí jako u motorů v nábojích
|
− vyšší cena oproti motorům v nábojích
− kratší životnost převodových součástí (řetězu, pastorků, talířů cca o 20%)
− velký zájem = horší dostupnost (motorů i náhradních dílů)
|
V ZADNÍM NÁBOJI
(město, lehčí terén)
|
|
+ nižší cena oproti středovému motoru
+ dostatečný výkon pro většinu běžných jízdních situací
+ dobrý přenos síly ve stoupání na vozovku
+ rozšířenost a dostupnost náhradních dílů = levný servis
|
− nerovnoměrné rozložení hmostnosti (soustředí se do zadní časti elektrokola) = rychlejší opotřebení jeho částí a horší ovladatelnost
− menší citlivost při dávkování výkonu motoru (chybí torzní tlakový snímač na pedálech)
− při dlouhotrvajícím větším zatížení (např. v kopcích) snížený výkon a zvýšená hlučnost motoru
− komplikovaná oprava defektu zadního kola (potřeba speciálního nářadí)
− vyšší spotřeba energie oproti středovému motoru = kratší dojezdy
|
V PŘEDNÍM NÁBOJI
(město)
|
|
+ nízká cena oproti středovému motoru a motoru v zadním náboji
+ rovnoměrné rozložení hmotnosti, pokud je baterie umístěna na nosiči nebo za sedlem
|
− zatížení předního kola = rychlejší opotřebení jeho částí (vč. odpružené vidlice)
− zatížení předního kola = horší ovladatelnost v náročných jízdních situacích (zatáčky)
− menší citlivost při dávkování výkonu motoru (chybí torzní tlakový snímač na pedálech)
− při dlouhotrvajícím větším zatížení (např. v kopcích) snížený výkon a zvýšená hlučnost motoru
− omezený přenos hnací síly na vozovku a riziko pádu díky možnému proklouznutí předního kola (stoupání, sjezdy, zatáčky, nerovný nebo mokrý povrch)
− vyšší spotřeba energie oproti středovému motoru = menší dojezdy
|
ROZDĚLENÍ MOTORŮ PODLE VÝROBCE
Výrobců motorů pro elektrokola je relativně hodně, někteří velcí výrobci elektrokol si od nich dokonce nechávají vyrábět motory pod svou vlastní značkou (např. Giant, Specialized a další). Nicméně hlavní trendy stále udává "velká pětka" - BOSCH, YAMAHA, SHIMANO, BROSE a BAFANG a najdeme je na většině běžně prodávaných elektrokol. Z nich za velkého inovátora a technologického lídra je považován německý Bosch s pověstnou kvalitou vyráběných nejen motorů, ale i ostatních součástí elektrického ekosystému elektrokol, čínský Bafang zase drží většinu trhu v segmentu motorů do nábojů kol (předního i zadního). Ovšem i ostatní tři hráči produkují kvalitní a výkonné motory a když se dnes podíváte do nabídky elektrokol renomovaných značek, mají tam své pevné místo a těší se i stále větší oblibě u zákazníků.
BOSCH
Bosch byl a stále je technologickým lídrem v oblasti vývoje a výroby motorů (a baterií) pro elektrokola, drží si stále největší tržní podíl v kategorii středových motorů, vyniká vysokou kvalitou a téměř 100% spolehlivostí. Jeho inovace zakládají nové standardy, které ostatní následují. Na druhou stranu je ve srovnání s konkurencí dražší. Vyrábí středové motory, a to nově ve třech základních modelových řadách - Cargo Line (pro nákladní elektrokola), Active Line (pro klidnou jízdu s velkými dojezdy - městská, trekingová a krosová elektrokola) a Performance Line (pro dynamickou sportovní jízdu vč. těžkého terénu - horská elektrokola), a to se 4 jízdními režimy - Eco, Tour, eMTB/Sport a Turbo. Nejvyšší model motoru je v součastnosti Bosch Performance Line CX určený primárně pro horská elektrokola, který poskytuje maximální dynamiku, ovšem s o něco vyšší spotřebou energie ve srovnání s motory z řady Active Line. Pokud hledáte to nejlepší, Bosch by vás měl určitě zajímat.
Více o motorech Bosch na https://www.bosch-ebike.com.
PLUSY |
MÍNUSY |
+ pověstná kvalita zpracování a spolehlivost, jednička na trhu středových motorů
+ paleta středových motorů pro většinu typů kol a zaměření
+ vynikající jízdní vlastnosti = hladké dávkování výkonu bez cukání, přirozená jízda, čitelný za všech okolností, velký dojezd (>100 km)
+ nominální výkon 250 W, maximální výkon až 1000 W, napětí 36 V
+ kroutící moment až 75 Nm
+ max. rychlost s asistencí 25 km/hod. a až 45 km/hod. (po odblokování omezovače)
+ 1000x za vteřinu vyhodnocuje elektronika motoru údaje hned ze 3 čidel - kadenčního (frekvence šlapáni), torzního (tlak na pedály) a rychlostního (aktuální rychlost elektrokola) a optimalizuje nastavení motoru
+ automatická detekce řazení - ve zlomku vteřiny krátké odpojení výkonu motoru pro plynulejší změnu převodu
+ absence předních převodníků a přesmykače = nižší hmotnost, komfortní jednoduché řazení, převody až 1x12
+ tichý chod (i při zatížení)
+ neklesající výkon ani při dlouhodobé zátěži
+ speciální režim eMTB = v členitém terénu automaticky podle tlaku na pedály, rychlosti a frekvence šlapání dávkuje plynule asistenci motoru v rozsahu mezi Tour a Turbo bez nutnosti přepínat mezi režimy (velmi povedená funkcionalita)
+ Bosch eBike ABS - volitelný brzdový systém obdobný jako u aut, zamezuje zaseknutí kola a smyku při prudkém brždění, eleminuje riziko pádu přes řidítka
+ Bosch eShift - podpora elektrického řazení převodů Shimano Di2, enviolo nebo Rohloff
+ k dispozici baterie Bosch 300, 400, 500 a 625 Wh a DualBattery (2x650 Wh)
+ kvalitní a dostupný servis, špičková diagnostika
|
− pro někoho absence předních převodníků = menší počet dostupných převodů (až 1x12)
− vepředu jen jeden malý pastorek (modely 2020 jeden velký talíř) = vyšší opotřebení pastorku a zkrácení životnosti řetězu cca o 20% oproti normálnímu kolu
− velký zájem o pohony Bosch = dlouhé čekací lhůty na nová elektrokola příp. náhradní díly
− vyšší cena
− vyšší hmotnost
− znatelný odpor motoru při jízdě s vypnutou asistencí (režim OFF) (neplatí pro nové motory 2020)
|
YAMAHA
Velký japonský výrobce motorů a baterií, těžící z úzké spolupráce s top výrobci elektrokol např. s německým HAIBIKE. Úspěšně sekunduje firmě Bosch a daří se jí rok od roku získávat větší tržní podíl. Vyrábí středové motory, a to ve dvou základních modelových řadách - řada PW (model TE pro klidnou dlouhou jízdu - městská elektrokola a model ST pro sportovní využití - horská, trekingová a krosová elektrokola) s 4 jízdními režimy - Eco+, Eco, STD, High a řada PW-X2 (pro dynamickou sportovní jízdu vč. těžkého terénu - horská elektrokola) s 5 jízdními režimy - navíc je režim ExPW. Nejvyšší model motoru je v součastnosti Yamaha PW-X2.
Více o motorech YAMAHA na https://global.yamaha-motor.com.
PLUSY |
MÍNUSY |
+ paleta středových motorů pro většinu typů kol a zaměření
+ výborné jízdní vlastnosti = hladké dávkování výkonu bez cukání, přirozená jízda, velký dojezd (>100 km)
+ minimální odpor motoru při jízdě s vypnutou asistencí (režim OFF)
+ nominální výkon 250 W, maximální výkon až 800 W, napětí 36 V
+ kroutící moment až 80 Nm
+ max. rychlost s asistencí 25 km/hod. a až 45 km/hod. (po odblokování omezovače)
+ 1000x za vteřinu vyhodnocuje elektronika motoru údaje hned ze 3 čidel - kadenčního (frekvence šlapáni), torzního (tlak na pedály) a rychlostního (aktuální rychlost elektrokola) a optimalizuje výkon motoru
+ vpředu 2 převodníky, počet převodů 2x10 (pro někoho může být zbytečná komplikace)
+ neklesající výkon ani při dlouhodobé zátěži
+ nízká hmotnost, kompaktní rozměry (od 3,1 kg)
+ baterie se vyklápí do boku = vhodné i do menších rámů
+ k dispozici baterie Yamaha 400, 500 a 600 Wh
+ kvalitní a dostupný servis
|
− chybí automatická detekce řazení - krátkodobé odpojení výkonu motoru při změně převodu
− vpředu 2 převodníky + přesmykač mohou být pro někoho nadbytečné a nekomfortní
− hlučnější projev motoru ve srovnání s konkurencí
− kratší životnost řetězu o cca 20% oproti normálnímu kolu
|
SHIMANO
Japonský výrobce známý především výrobou komponent pro kola si také nechce nechat ujít příležitost, a tak i on produkuje motory a baterie pro elektrokola. Výkonem i ostatními parametry mírně zaostává za svými hlavními konkurenty (Bosch, Yamaha, Brose), ale nedá se mu upřít velký poteciál podpořený silnou značkou, díky kterému motory Shimano osazuje mnoho renomovaných výrobců na svá elektrokola všech kategorií. Shimano vyrábí středové motory, a to ve 2 základních modelových řadách - City & Trekking (STEPS E5000, E6100 pro klidnou dlouhou jízdu - městská, trekingová a krosová elektrokola) a E-MTB (STEPS E7000, E8000 pro dynamickou sportovní jízdu vč. těžkého terénu - horská elektrokola) s 3 jízdními režimy - Custom, Explorer a Dynamic. Nejvyšší model motoru je v součastnosti Shimano STEPS E8000.
Více o motorech SHIMANO na https://www.shimano-steps.com.
PLUSY |
MÍNUSY |
+ zkušenosti dlouholetého výrobce komponent pro kola
+ paleta středových motorů pro většinu typů kol a zaměření
+ dobrá dostupnost motorů
+ nominální výkon 250 W, napětí 36 V
+ kroutící moment až 70 Nm
+ max. rychlost s asistencí 25 km/hod. a až 45 km/hod. (po odblokování omezovače)
+ 3 čidla pro optimální výkon - kadenční (frekvence šlapáni), torzní (tlak na šlapátka) a rychlostní (aktuální rychlost elektrokola)
+ vpředu 1 převodník, počet převodů 1x10 nebo 1x11
+ Shimano E-Tube - aplikace pro individální nastavení parametrů jízdních režimů
+ Shimano Di2 - volitelný systém elektronického řazení převodů
+ nízká hmotnost, kompaktní rozměry (od 2.7 kg)
+ k dispozici baterie Shimano 418 a 504 Wh
|
− nedosahuje výkonových parametrů motorů konkurence (Bosch, Yamaha, Brose)
− chybí automatická detekce řazení - krátkodobé odpojení výkonu motoru při změně převodu
− zapnutí je možné pouze v klidu bez nohou na pedálech, během jízdy nikoli
− vyšší cena
− pouze 3 stupně asistence
− hlučnější projev motoru ve srovnání s konkurencí
− průměrné jízdní vlastnosti (občasné "cuknutí" při zapojení / odpojení asistence motoru)
− znatelný odpor motoru při jízdě s vypnutou asistencí (režim OFF)
|
BROSE
Německý výrobce automobilových součástek a elektropohonů úspěšně produkuje výkonné a spolehlivé motory a baterie i pro elektrokola světových značek, mj. např. pro Specialized nebo Bulls. Brose tak úspěšně konkuruje zavedeným značkám motorů Bosch a Yamaha. Dodává středové motory, a to ve 3 základních modelových řadách - City (pro klidnou dlouhou jízdu - městská elektrokola), Trekking (do lehčího terénu - trekingová a krosová elektrokola) a Mountainbike (pro dynamickou sportovní jízdu vč. těžkého terénu - horská elektrokola) s 3 jízdními režimy - Cruise, Tour a Sport. Nejvyšší model motoru je v současnosti Brose Drive S-Mag.
Více o motorech BROSE na https://www.brose-ebike.com.
PLUSY |
MÍNUSY |
+ kvalita zpracování a spolehlivost
+ paleta středových motorů pro většinu typů kol a zaměření
+ nominální výkon 250 W, maximální výkon až 1000 W, napětí 36 V
+ kroutící moment až 90 Nm
+ max. rychlost s asistencí 25 km/hod. a až 45 km/hod. (po odblokování omezovače)
+ 1000x za vteřinu vyhodnocuje elektronika motoru údaje hned ze 3 čidel - kadenčního (frekvence šlapáni), torzního (tlak na šlapátka) a rychlostního (aktuální rychlost elektrokola)
+ vpředu 2 převodníky, počet převodů 2x10 nebo 2x11 (pro někoho může být zbytečná komplikace)
+ tichý chod (i při zatížení)
+ neklesající výkon ani při dlouhodobé zátěži
+ minimální odpor při šlapání s vypnutým motorem
+ nízká hmotnost, kompaktní rozměry (od 2.9 kg)
+ k dispozici baterie 490 a 650 Wh
|
− chybí automatická detekce řazení - krátkodobé odpojení výkonu motoru při změně převodů
− vpředu 2 převodníky + přesmykač mohou být pro někoho nadbytečné a nekomfortní
− vyšší spotřeba energie ve srovnání s konkurencí
− průměrné jízdní vlastnosti (občasné "cuknutí" při zapojení / odpojení asistence motoru)
− dostupnost náhradních dílů a servisní zázemí
− max. výkon dostupný jen v úzkém rozsahu otáček - nutné časté řazení
|
BAFANG
Čínský výrobce motorů a baterií pro elektrokola a elektrokoloběžky. Má ze všech výrobců nejširší záběr - vyrábí motory do předních a zadních nábojů (v tom je suverénně světovou jedničkou), ale také se nově pustil i do segmentu výkonných středových motorů, které si svými parametry nezadají se zavedenými značkami (Bosch, Yamaha, Shimano, Brose). Motory pro elektrokola vyvíjí ve 3 základních modelových řadách - FRONT, REAR (nábojové modely H600 a H400 pro klidnou dlouhou jízdu - městská, trekingová a krosová elektrokola) a MID (středové modely M800 a M500 pro dynamickou sportovní jízdu vč. těžkého terénu - horská elektrokola) s 5 jízdními režimy. Nejvyšší model motoru je v současnosti Bafang Max Drive M500.
Více o motorech BAFANG na https://www.bafang-e.com.
PLUSY |
MÍNUSY |
+ zavedený výrobce s nejširším portfoliem motorů, světový lídr v motorech do nábojů elektrokol
+ paleta nábojových a středových motorů pro všechny typy kol a zaměření
+ nominální výkon 250 W, napětí 36/43/48 V
+ kroutící moment až 95 Nm (v současnosti nejvyšší na trhu)
+ max. rychlost s asistencí 25 km/hod. a až 45 km/hod. (po odblokování omezovače)
+ až 3 čidla - kadenční (frekvence šlapáni), torzní (tlak na šlapátka) a rychlostní (aktuální rychlost elektrokola)
+ vpředu 1 nebo 2 převodníky, počet převodů 1-2x10 (pro někoho může být zbytečná komplikace 2. převodník)
+ tichý chod (i při zatížení)
+ vysoké krytí proti prachu a vodě IP65
+ nízká cena (i nízká cena náhradních dílů)
+ kvalitní a dostupný servis
+ k dispozici baterie Bafang 200 a 450 Wh
|
− chybí automatická detekce řazení - krátkodobé odpojení výkonu motoru při změně převod
− vpředu 2 převodníky + přesmykač mohou být pro někoho nadbytečné a nekomfortní
− při dlouhodobé zátěži znatelný pokles výkonu
− průměrné jízdní vlastnosti ve srovnání s konkurencí (méně hladké dávkování výkonu a občasné "cuknutí" při zapojení / odpojení asistence motoru)
− pomalejší nástup výkonu při rozjezdu
− strohý design, základní dílenské zpracování
− kratší dojezd ve srovnání s konkurencí
|
Na stránku >>> Kategorie elektrokol
Na stránku >>> Přehled výrobců
Na stránku >>> O rámech a kolech
Na stránku >>> O bateriích a nabíjení
Na stránku >>> O cyklopočítačích
Poslat stránku známému:
MOTOR JE SRDCEM ELEKTROKOLA
aneb co je dobré o nich vědět
ROZDĚLENÍ MOTORŮ PODLE ULOŽENÍ NA ELEKTROKOLE
Možná umístění motoru na elektrokole jsou prakticky tři - ve středu elektrokola, v náboji zadního kola nebo v náboji předního kola, přičemž uložení v náboji předního kola je dnes velmi málo používané (najdeme ho ale stále např. u některých skládacích městkých elektrokol). Motor elektrokola váží podle typu a značky 3-4 kg a přičteme-li k tomu ještě hmotnost baterie 2,5-4 kg a elektroinstalace, máme v součtu o zhruba třetinu hmotnosti navíc proti běžnému stejně vybavenému kolu. A to není málo. Proto je dobré tato kila navíc mít optimálně rozložena a eliminovat tak negativní vliv hmotnosti na ovladatelnost elektrokola. Toho se dociluje tak, že se motor a baterie pokud možno umisťují co nejníže a co nejblíže středové osy elektrokola tak, aby bylo jeho celkové těžiště co nejníže a u středové osy. Méně se nadřete a elektrokolo získá na lepší ovladatelnosti.
DOPORUČENÍ: Každé z uvedených umístění motoru má své výhody a nevýhody, ale obecně se dá říct, že uložení motoru ve středu elektrokola je neoptimálnější variantou.
VE STŘEDU
(všestranné využití, vč. těžkého terénu)
+ vhodné i do nejnáročnějších podmínek (těžká a dlouhá stoupání, dálkové trasy)
+ nejnižší spotřeba energie = dlouhé dojezdy
+ nejvyšší dostupné výkony motorů
+ optimální těžiště díky soustředění hmotnosti motoru (a baterie) ke středu a spodní části elektrokola
+ celkově nejlepší jízdní vlastnosti oproti motorům v nábojích
+ přirozený pocit z jízdy = přesné dávkování výkonu
+ i při dlouhodobé zátěži je motor stále relativně tichý
+ nízká poruchovost = vysoká spolehlivost
+ v případě defektu jednoduchá oprava = není třeba speciálního nářadí jako u motorů v nábojích
− vyšší cena oproti motorům v nábojích
− kratší životnost převodových součástí (řetězu, pastorků, talířů cca o 20%)
− velký zájem = horší dostupnost (motorů i náhradních dílů)
V ZADNÍM NÁBOJI
(město, lehčí terén)
+ nižší cena oproti středovému motoru
+ dostatečný výkon pro většinu běžných jízdních situací
+ dobrý přenos síly ve stoupání na vozovku
+ rozšířenost a dostupnost náhradních dílů = levný servis
− nerovnoměrné rozložení hmostnosti (soustředí se do zadní časti elektrokola) = rychlejší opotřebení jeho částí a horší ovladatelnost
− menší citlivost při dávkování výkonu motoru (chybí torzní tlakový snímač na pedálech)
− při dlouhotrvajícím větším zatížení (např. v kopcích) snížený výkon a zvýšená hlučnost motoru
− komplikovaná oprava defektu zadního kola (potřeba speciálního nářadí)
− vyšší spotřeba energie oproti středovému motoru = kratší dojezdy
V PŘEDNÍM NÁBOJI
(město)
+ nízká cena oproti středovému motoru a motoru v zadním náboji
+ rovnoměrné rozložení hmotnosti, pokud je baterie umístěna na nosiči nebo za sedlem
− zatížení předního kola = rychlejší opotřebení jeho částí (vč. odpružené vidlice)
− zatížení předního kola = horší ovladatelnost v náročných jízdních situacích (zatáčky)
− menší citlivost při dávkování výkonu motoru (chybí torzní tlakový snímač na pedálech)
− při dlouhotrvajícím větším zatížení (např. v kopcích) snížený výkon a zvýšená hlučnost motoru
− omezený přenos hnací síly na vozovku a riziko pádu díky možnému proklouznutí předního kola (stoupání, sjezdy, zatáčky, nerovný nebo mokrý povrch)
− vyšší spotřeba energie oproti středovému motoru = menší dojezdy
ROZDĚLENÍ MOTORŮ PODLE VÝROBCE
Výrobců motorů pro elektrokola je relativně hodně, někteří velcí výrobci elektrokol si od nich dokonce nechávají vyrábět motory pod svou vlastní značkou (např. Giant, Specialized a další). Nicméně hlavní trendy stále udává "velká pětka" - BOSCH, YAMAHA, SHIMANO, BROSE a BAFANG a najdeme je na většině běžně prodávaných elektrokol. Z nich za velkého inovátora a technologického lídra je považován německý Bosch s pověstnou kvalitou vyráběných nejen motorů, ale i ostatních součástí elektrického ekosystému elektrokol, čínský Bafang zase drží většinu trhu v segmentu motorů do nábojů kol (předního i zadního). Ovšem i ostatní tři hráči produkují kvalitní a výkonné motory a když se dnes podíváte do nabídky elektrokol renomovaných značek, mají tam své pevné místo a těší se i stále větší oblibě u zákazníků.
BOSCH
Bosch byl a stále je technologickým lídrem v oblasti vývoje a výroby motorů (a baterií) pro elektrokola, drží si stále největší tržní podíl v kategorii středových motorů, vyniká vysokou kvalitou a téměř 100% spolehlivostí. Jeho inovace zakládají nové standardy, které ostatní následují. Na druhou stranu je ve srovnání s konkurencí dražší. Vyrábí středové motory, a to nově ve třech základních modelových řadách - Cargo Line (pro nákladní elektrokola), Active Line (pro klidnou jízdu s velkými dojezdy - městská, trekingová a krosová elektrokola) a Performance Line (pro dynamickou sportovní jízdu vč. těžkého terénu - horská elektrokola), a to se 4 jízdními režimy - Eco, Tour, eMTB/Sport a Turbo. Nejvyšší model motoru je v součastnosti Bosch Performance Line CX určený primárně pro horská elektrokola, který poskytuje maximální dynamiku, ovšem s o něco vyšší spotřebou energie ve srovnání s motory z řady Active Line. Pokud hledáte to nejlepší, Bosch by vás měl určitě zajímat.
Více o motorech Bosch na https://www.bosch-ebike.com.
BOSCH Performance Line (<2019)
250W ¦ 63Nm ¦ 4.0kg
krosová a horská elektrokola
BOSCH Performance Line (2020>)
250W ¦ 65Nm ¦ 3.2kg
krosová a horská elektrokola
BOSCH Performance Line CX (<2019)
250W ¦ 75Nm ¦ 4.0kg
horská elektrokola
BOSCH Performance Line CX (2020>)
250W ¦ 75Nm ¦ 2.9kg
horská elektrokola
BOSCH Active Line
250W ¦ 40Nm ¦ 2.9kg
městská a trekingová elektrokola
BOSCH Active Line Plus
250W ¦ 50Nm ¦ 3.2kg
městská, trekingová a krosová elektrokola
BOSCH Cargo Line (2020>)
250W ¦ 63Nm ¦ 2.9kg
nákladní elektrokola
+ pověstná kvalita zpracování a spolehlivost, jednička na trhu středových motorů
+ paleta středových motorů pro většinu typů kol a zaměření
+ vynikající jízdní vlastnosti = hladké dávkování výkonu bez cukání, přirozená jízda, čitelný za všech okolností, velký dojezd (>100 km)
+ nominální výkon 250 W, maximální výkon až 1000 W, napětí 36 V
+ kroutící moment až 75 Nm
+ max. rychlost s asistencí 25 km/hod. a až 45 km/hod. (po odblokování omezovače)
+ 1000x za vteřinu vyhodnocuje elektronika motoru údaje hned ze 3 čidel - kadenčního (frekvence šlapáni), torzního (tlak na pedály) a rychlostního (aktuální rychlost elektrokola) a optimalizuje nastavení motoru
+ automatická detekce řazení - ve zlomku vteřiny krátké odpojení výkonu motoru pro plynulejší změnu převodu
+ absence předních převodníků a přesmykače = nižší hmotnost, komfortní jednoduché řazení, převody až 1x12
+ tichý chod (i při zatížení)
+ neklesající výkon ani při dlouhodobé zátěži
+ speciální režim eMTB = v členitém terénu automaticky podle tlaku na pedály, rychlosti a frekvence šlapání dávkuje plynule asistenci motoru v rozsahu mezi Tour a Turbo bez nutnosti přepínat mezi režimy (velmi povedená funkcionalita)
+ Bosch eBike ABS - volitelný brzdový systém obdobný jako u aut, zamezuje zaseknutí kola a smyku při prudkém brždění, eleminuje riziko pádu přes řidítka
+ Bosch eShift - podpora elektrického řazení převodů Shimano Di2, enviolo nebo Rohloff
+ k dispozici baterie Bosch 300, 400, 500 a 625 Wh a DualBattery (2x650 Wh)
+ kvalitní a dostupný servis, špičková diagnostika
− pro někoho absence předních převodníků = menší počet dostupných převodů (až 1x12)
− vepředu jen jeden malý pastorek (modely 2020 jeden velký talíř) = vyšší opotřebení pastorku a zkrácení životnosti řetězu cca o 20% oproti normálnímu kolu
− velký zájem o pohony Bosch = dlouhé čekací lhůty na nová elektrokola příp. náhradní díly
− vyšší cena
− vyšší hmotnost
− znatelný odpor motoru při jízdě s vypnutou asistencí (režim OFF) (neplatí pro nové motory 2020)
YAMAHA
Velký japonský výrobce motorů a baterií, těžící z úzké spolupráce s top výrobci elektrokol např. s německým HAIBIKE. Úspěšně sekunduje firmě Bosch a daří se jí rok od roku získávat větší tržní podíl. Vyrábí středové motory, a to ve dvou základních modelových řadách - řada PW (model TE pro klidnou dlouhou jízdu - městská elektrokola a model ST pro sportovní využití - horská, trekingová a krosová elektrokola) s 4 jízdními režimy - Eco+, Eco, STD, High a řada PW-X2 (pro dynamickou sportovní jízdu vč. těžkého terénu - horská elektrokola) s 5 jízdními režimy - navíc je režim ExPW. Nejvyšší model motoru je v součastnosti Yamaha PW-X2.
Více o motorech YAMAHA na https://global.yamaha-motor.com.
YAMAHA PWseries TE
250W ¦ 60Nm ¦ 3.4kg
městská a trekingová elektrokola
YAMAHA PWseries ST
250W ¦ 70Nm ¦ 3.4kg
krosová a horská elektrokola
YAMAHA PW-X2
250W ¦ 80Nm ¦ 3.1kg
horská elektrokola
+ paleta středových motorů pro většinu typů kol a zaměření
+ výborné jízdní vlastnosti = hladké dávkování výkonu bez cukání, přirozená jízda, velký dojezd (>100 km)
+ minimální odpor motoru při jízdě s vypnutou asistencí (režim OFF)
+ nominální výkon 250 W, maximální výkon až 800 W, napětí 36 V
+ kroutící moment až 80 Nm
+ max. rychlost s asistencí 25 km/hod. a až 45 km/hod. (po odblokování omezovače)
+ 1000x za vteřinu vyhodnocuje elektronika motoru údaje hned ze 3 čidel - kadenčního (frekvence šlapáni), torzního (tlak na pedály) a rychlostního (aktuální rychlost elektrokola) a optimalizuje výkon motoru
+ vpředu 2 převodníky, počet převodů 2x10 (pro někoho může být zbytečná komplikace)
+ neklesající výkon ani při dlouhodobé zátěži
+ nízká hmotnost, kompaktní rozměry (od 3,1 kg)
+ baterie se vyklápí do boku = vhodné i do menších rámů
+ k dispozici baterie Yamaha 400, 500 a 600 Wh
+ kvalitní a dostupný servis
− chybí automatická detekce řazení - krátkodobé odpojení výkonu motoru při změně převodu
− vpředu 2 převodníky + přesmykač mohou být pro někoho nadbytečné a nekomfortní
− hlučnější projev motoru ve srovnání s konkurencí
− kratší životnost řetězu o cca 20% oproti normálnímu kolu
SHIMANO
Japonský výrobce známý především výrobou komponent pro kola si také nechce nechat ujít příležitost, a tak i on produkuje motory a baterie pro elektrokola. Výkonem i ostatními parametry mírně zaostává za svými hlavními konkurenty (Bosch, Yamaha, Brose), ale nedá se mu upřít velký poteciál podpořený silnou značkou, díky kterému motory Shimano osazuje mnoho renomovaných výrobců na svá elektrokola všech kategorií. Shimano vyrábí středové motory, a to ve 2 základních modelových řadách - City & Trekking (STEPS E5000, E6100 pro klidnou dlouhou jízdu - městská, trekingová a krosová elektrokola) a E-MTB (STEPS E7000, E8000 pro dynamickou sportovní jízdu vč. těžkého terénu - horská elektrokola) s 3 jízdními režimy - Custom, Explorer a Dynamic. Nejvyšší model motoru je v součastnosti Shimano STEPS E8000.
Více o motorech SHIMANO na https://www.shimano-steps.com.
SHIMANO DU-E5000
250W ¦ 40Nm ¦ 2.7kg
městská a trekingová elektrokola
SHIMANO DU-E6100
250W ¦ 60Nm ¦ 2.8kg
městská a trekingová elektrokola
SHIMANO DU-E7000
250W ¦ 60Nm ¦ 2.9kg
krosová a horská elektrokola
SHIMANO DU-E8000
250W ¦ 70Nm ¦ 2.9kg
horská elektrokola
+ zkušenosti dlouholetého výrobce komponent pro kola
+ paleta středových motorů pro většinu typů kol a zaměření
+ dobrá dostupnost motorů
+ nominální výkon 250 W, napětí 36 V
+ kroutící moment až 70 Nm
+ max. rychlost s asistencí 25 km/hod. a až 45 km/hod. (po odblokování omezovače)
+ 3 čidla pro optimální výkon - kadenční (frekvence šlapáni), torzní (tlak na šlapátka) a rychlostní (aktuální rychlost elektrokola)
+ vpředu 1 převodník, počet převodů 1x10 nebo 1x11
+ Shimano E-Tube - aplikace pro individální nastavení parametrů jízdních režimů
+ Shimano Di2 - volitelný systém elektronického řazení převodů
+ nízká hmotnost, kompaktní rozměry (od 2.7 kg)
+ k dispozici baterie Shimano 418 a 504 Wh
− nedosahuje výkonových parametrů motorů konkurence (Bosch, Yamaha, Brose)
− chybí automatická detekce řazení - krátkodobé odpojení výkonu motoru při změně převodu
− zapnutí je možné pouze v klidu bez nohou na pedálech, během jízdy nikoli
− vyšší cena
− pouze 3 stupně asistence
− hlučnější projev motoru ve srovnání s konkurencí
− průměrné jízdní vlastnosti (občasné "cuknutí" při zapojení / odpojení asistence motoru)
− znatelný odpor motoru při jízdě s vypnutou asistencí (režim OFF)
BROSE
Německý výrobce automobilových součástek a elektropohonů úspěšně produkuje výkonné a spolehlivé motory a baterie i pro elektrokola světových značek, mj. např. pro Specialized nebo Bulls. Brose tak úspěšně konkuruje zavedeným značkám motorů Bosch a Yamaha. Dodává středové motory, a to ve 3 základních modelových řadách - City (pro klidnou dlouhou jízdu - městská elektrokola), Trekking (do lehčího terénu - trekingová a krosová elektrokola) a Mountainbike (pro dynamickou sportovní jízdu vč. těžkého terénu - horská elektrokola) s 3 jízdními režimy - Cruise, Tour a Sport. Nejvyšší model motoru je v současnosti Brose Drive S-Mag.
Více o motorech BROSE na https://www.brose-ebike.com.
BROSE Drive C Alu/Mag
250W ¦ 50Nm ¦ 3.4/2.9kg
městská elektrokola
BROSE Drive T Alu/Mag
250W ¦ 70Nm ¦ 3.4/2.9kg
trekingová a krosová elektrokola
BROSE Drive S Alu/Mag
250W ¦ 90Nm ¦ 3.4/2.9kg
horská elektrokola
+ kvalita zpracování a spolehlivost
+ paleta středových motorů pro většinu typů kol a zaměření
+ nominální výkon 250 W, maximální výkon až 1000 W, napětí 36 V
+ kroutící moment až 90 Nm
+ max. rychlost s asistencí 25 km/hod. a až 45 km/hod. (po odblokování omezovače)
+ 1000x za vteřinu vyhodnocuje elektronika motoru údaje hned ze 3 čidel - kadenčního (frekvence šlapáni), torzního (tlak na šlapátka) a rychlostního (aktuální rychlost elektrokola)
+ vpředu 2 převodníky, počet převodů 2x10 nebo 2x11 (pro někoho může být zbytečná komplikace)
+ tichý chod (i při zatížení)
+ neklesající výkon ani při dlouhodobé zátěži
+ minimální odpor při šlapání s vypnutým motorem
+ nízká hmotnost, kompaktní rozměry (od 2.9 kg)
+ k dispozici baterie 490 a 650 Wh
− chybí automatická detekce řazení - krátkodobé odpojení výkonu motoru při změně převodů
− vpředu 2 převodníky + přesmykač mohou být pro někoho nadbytečné a nekomfortní
− vyšší spotřeba energie ve srovnání s konkurencí
− průměrné jízdní vlastnosti (občasné "cuknutí" při zapojení / odpojení asistence motoru)
− dostupnost náhradních dílů a servisní zázemí
− max. výkon dostupný jen v úzkém rozsahu otáček - nutné časté řazení
BAFANG
Čínský výrobce motorů a baterií pro elektrokola a elektrokoloběžky. Má ze všech výrobců nejširší záběr - vyrábí motory do předních a zadních nábojů (v tom je suverénně světovou jedničkou), ale také se nově pustil i do segmentu výkonných středových motorů, které si svými parametry nezadají se zavedenými značkami (Bosch, Yamaha, Shimano, Brose). Motory pro elektrokola vyvíjí ve 3 základních modelových řadách - FRONT, REAR (nábojové modely H600 a H400 pro klidnou dlouhou jízdu - městská, trekingová a krosová elektrokola) a MID (středové modely M800 a M500 pro dynamickou sportovní jízdu vč. těžkého terénu - horská elektrokola) s 5 jízdními režimy. Nejvyšší model motoru je v současnosti Bafang Max Drive M500.
Více o motorech BAFANG na https://www.bafang-e.com.
BAFANG M215 MM G340.250
250W ¦ 80Nm ¦ 3.8kg
městská a trekingová elektrokola
BAFANG M800 MM G530.200
200W ¦ 55Nm ¦ 2.3kg
krosová a horská elektrokola
BAFANG M500 MM G520.250
250W ¦ 95Nm ¦ 3.3kg
horská elektrokola
BAFANG M400 MM G330.250
250W ¦ 80Nm ¦ 3.9kg
horská elektrokola
BAFANG M300 MM G360.250
250W ¦ 80Nm ¦ 3.6kg
krosová a horská elektrokola
BAFANG H400 RM G310.250.DC
250W ¦ 30Nm ¦ 3.0kg
městská elektrokola
BAFANG H600 RM G370.250.DC
250W ¦ 42Nm ¦ 2.0kg
městská elektrokola
BAFANG H400B RM G020.250.D
250W ¦ 45Nm ¦ 3.3kg
městská a trekingová elektrokola
BAFANG H600 FM G370.250.DV
250W ¦ 42Nm ¦ 1.7kg
městská a skládací elektrokola
BAFANG H400 FM G320.250.R-V
250W ¦ 30Nm ¦ 2.3kg
městská a skládací elektrokola
+ zavedený výrobce s nejširším portfoliem motorů, světový lídr v motorech do nábojů elektrokol
+ paleta nábojových a středových motorů pro všechny typy kol a zaměření
+ nominální výkon 250 W, napětí 36/43/48 V
+ kroutící moment až 95 Nm (v současnosti nejvyšší na trhu)
+ max. rychlost s asistencí 25 km/hod. a až 45 km/hod. (po odblokování omezovače)
+ až 3 čidla - kadenční (frekvence šlapáni), torzní (tlak na šlapátka) a rychlostní (aktuální rychlost elektrokola)
+ vpředu 1 nebo 2 převodníky, počet převodů 1-2x10 (pro někoho může být zbytečná komplikace 2. převodník)
+ tichý chod (i při zatížení)
+ vysoké krytí proti prachu a vodě IP65
+ nízká cena (i nízká cena náhradních dílů)
+ kvalitní a dostupný servis
+ k dispozici baterie Bafang 200 a 450 Wh
− chybí automatická detekce řazení - krátkodobé odpojení výkonu motoru při změně převod
− vpředu 2 převodníky + přesmykač mohou být pro někoho nadbytečné a nekomfortní
− při dlouhodobé zátěži znatelný pokles výkonu
− průměrné jízdní vlastnosti ve srovnání s konkurencí (méně hladké dávkování výkonu a občasné "cuknutí" při zapojení / odpojení asistence motoru)
− pomalejší nástup výkonu při rozjezdu
− strohý design, základní dílenské zpracování
− kratší dojezd ve srovnání s konkurencí
Na stránku >>> Kategorie elektrokol
Na stránku >>> Přehled výrobců
Na stránku >>> O rámech a kolech
Na stránku >>> O bateriích a nabíjení
Na stránku >>> O cyklopočítačích