BATERIE JE DUŠÍ ELEKTROKOLA
aneb výhody elektrokola jsou živé tak dlouho, jak dlouho zůstane živá baterie
- Baterie a nabíječka je vždy v ceně - každé elektrokolo zakoupíte vždy s řídící jednotkou, motorem, baterií, nabíječkou a cyklopočítačem v ceně elektrokola. Je samozřejmě možné dokoupit náhradní baterii (i s jinou kapacitou, originální nebo repasovanou) a nabíječku, ale vždy dbejte na to, aby byly kompatibilní s vaším elektrokolem (ideálně tedy od stejné značky příp. se poraďte v cykloservisu nebo na stránkách výrobce elektrokola nebo baterie).
- Kapacita (Wh) - hlavní parametr baterie, čím vyšší hodnota, tím lépe. Slušný doporučený standard je dnes 500 Wh, ale stále více se díky snižující se ceně prosazují baterie s vyšší kapacitou (např. 725 Wh od Bosch). Navíc někteří výrobci, jako např. Bosch, nabízí spojením kapacit dvou baterií, které pak poskytují dvojnásobnou kapacitu (tzv. DualBattery system). Kapacitu baterie lze vypočítat z jejich základních parametrů "napětí V" x "kapacita Ah" = "kapacita Wh".
- Napětí (V) - baterie pro elektrokola se vyrábějí s napětím 24 V (městká elektrokola), 36 V (nejpoužívanější varianta) a 48 V (nákladní a speciální elektrokola).
- Typ - pro elektrokola jsou nejlepší moderní lithiové baterie (Li-Ion, Li-Pol, LiFePO4), mají dobrý poměr cena/výkon, dlouhou životnost, nemají tzv. paměťový efekt (ztráta kapacity).
- Životnost - moderní baterie zvládnou velký počet plných nabíjecích cyklů (800 až 1000), než se jejich kapacita začne významně snižovat. Což v závoslosti na četnosti využití a způsobu zacházení s baterií odpovídá životnosti cca 4 až 8 let. Existuje 6 zásad péče o baterii, které významně prodlouží její životnost - více v článku na našem blogu.
- Značka - všichni velcí výrobci pohonů pro elektrokola dodávají i baterie (Bosch, Yamaha, Brose, Bafang, Shimano a další). Nepoužívejte neznačkové baterie a ani nekupujte "značkové" baterie z druhé ruky bez znalosti původu. Může to být příliš drahý špás. Pokud máte hlouběji do kapsy, raději se obraťte na solidní firmu, která provádí repasy značkových baterií se zárukou (třeba Repase-Aku.cz). Více o značkových bateriích a nabíječkách - zde.
- Nabíjení - lithiové baterie lze nabíjet kdykoli a jakkoli dlouho, nemá to vliv na jejich životnost. Např. rychlonabíječky (6A) zvládnou nabít 500 Wh baterii na 50% kapacity za 1 hodinu (akorát tak na to dát si oběd a nealko pivko), na 100% za 3 hodiny.
- Battery management system (BMS) - "mozek" baterie, řídící elektronika, která dohlížící na správné rovnoměrné dobíjení a vybíjení článků baterie. Všechny značkové baterie BMS mají.
- Umístění na kole - skrytě do rámu (tzv. integrovaná), na spodní rámovou trubku, za sedlo na sedlovou trubku nebo na zadní nosič elektrokola - více zde.
- Zabezpečení proti odcizení - baterie je drahá věc, proto je v (nebo na) rámu zabezpečena zámkem proti krádeži. K jejímu vyjmutí je potřeba mít bezpečnostní klíč, který dostanete s nákupem elektrokola.
- Baterie a chlad - v chladném prostředí baterie ztrácí kapacitu rychleji, proto je doporučeno při teplotách pod 10 st. C chránit ji proti chladu (např. vhodným neoprénovým obalem). Významně si tím prodloužíte dojezd.
- Skladování - při delším nepoužívání (např. přes zimu) baterii držte nabitou mezi 30 a 60% její kapacity (zdroj: www.bosch-ebike.com) a uložte ji při pokojové teplotě (chlad třeba v garáži by způsobil její rychlejší samovybíjení).
|
ROZDĚLENÍ BATERIÍ PODLE UMÍSTĚNÍ NA ELEKTROKOLE
Nejčastější umístění baterie na elektrokolech je: skrytě (plně integrovaná) ve spodní rámové trubce ¦ na spodní rámové trubce ¦ za sedlem na sedlové trubce ¦ na zadním nosiči. Nepříjemnou vlastností baterií elektrokol je jejich hmostnost - podle velikosti a výrobce cca 2,5-4 kg. Přičteme-li k tomu ještě hmotnost motoru (cca 3-4 kg), pak je jistě vhodné zabývat se tím, kde a jak je baterie na elektrokole umístěna.
DOPORUČENÍ: Každé z uvedených umístění baterie má své výhody a nevýhody, ale obecně se dá říct, že umístění baterie plně integrované ve spodní rámové trubce je neoptimálnější (a taky nejestetičtější) variantou.
UMÍSTĚNÍ BATERIE |
PLUSY |
MÍNUSY |
PLNĚ INTEGROVANÁ VE SPODNÍ RÁMOVÉ TRUBCE
(všechny druhy elektrokol)
|
|
+ výhodné umístění pro optimální rozložení hmotnosti elektrokola
+ optimální těžiště elektrokola je dole a blízko středu
+ zvýšená ochrana díky zapouzdření v rámu proti prachu, vodě, poškození a odcizení
+ v chladném počasí v uzavřeném prostoru si baterie sama "topí" = větší dojezd o cca 10%
+ vzhled elektrokola = vypadá více jako normální kolo
+ jsou k dispozici úchyty pro košík (pumpu)
|
− úkon navíc při výměně baterie - je třeba odmontovat kryt rámu
− vyšší cena = technologicky dražší na výrobu, použití u střední a vyšší cenové kategorie elektrokol
|
NA SPODNÍ RÁMOVÉ TRUBCE
(všechny druhy elektrokol)
|
|
+ výhodné umístění pro optimální rozložení hmotnosti elektrokola
+ optimální těžiště elektrokola dole a blízko středu
+ u některých modelů tzv. polointegrovaná baterie (zapuštěná do rámu) přispívá lepšímu vzhledu elektrokola
|
− vyšší cena = použití u střední cenové kategorie elektrokol
− při pádu jen částečná ochrana rámem proti poškození
− v chladném počasí "trpí" díky obnažení (je vhodné použít neoprénový obal)
− neestetický vzhled elektrokola ("batoh")
− chybí pozice pro košík (pumpu)
|
NA ZADNÍM NOSIČI
(městská a skládací elektrokola)
|
|
+ nízká cena = použití u elektrokol nižší cenové kategorie
+ praktický nosič lze navíc používat kromě převozu baterie také např. pro košík nebo převoz nákladu
|
− ve spojení s motorem v náboji zadního kola významně nerovnoměrné rozložení hmotnosti elektrokola
− při pádu slabá ochrana proti poškození
− v chladném počasí "trpí" díky obnažení (je vhodné použít neoprénový obal)
− neestetický vzhled elektrokola (nosič a "batoh")
|
ZA SEDLOVOU RÁMOVOU TRUBKOU
(městská a skládací elektrokola)
|
|
+ nízká cena = použití u elektrokol nižší cenové kategorie
+ výhodné umístění pro optimální rozložení hmotnosti elektrokola
+ splývá s rámem
+ vhodné pro skládací elektrokola
+ jsou k dispozici úchyty pro košík (pumpu)
|
− ve spojení s motorem v náboji zadního kola nerovnoměrné rozložení hmotnosti elektrokola
− při pádu jen částečná ochrana rámem proti poškození
− v chladném počasí "trpí" díky obnažení (je vhodné použít neoprénový obal)
|
ROZDĚLENÍ BATERIÍ A NABÍJEČEK PODLE VÝROBCE
Výrobců baterií pro elektrokola je skoro stejně hodně, jako výrobců motorů. Nicméně motory a baterie "velké pětky" - BOSCH, YAMAHA, SHIMANO, BAFANG a BROSE najdeme na většině běžně prodávaných elektrokol, a tak se jim zde věnujeme podrobněji.
BOSCH - baterie (pro aktuální nabídku navštivte www.bosch-ebike.com)
Baterie Bosch PowerTube 725, 625, 500, 400*
|
|
|
36V |
17.4Ah, 13.4Ah, 11.0Ah |
625Wh, 500Wh, 400Wh |
3.5kg, 2.8kg, 2.8kg |
416x65x84mm, 349x65x84mm, 349x65x84mm |
s nabíječkou Standard - 4.9h, 4.5h, 3.5h
s nabíječkou Fast - 3.7h, 3.0h, 2.5h
s nabíječkou Compact - 8.8h, 7.5h, 6.5h
|
Baterie Bosch PowerPack 725, 500, 400, 300
|
|
|
36V |
13.4Ah, 11.0Ah, 8.2Ah |
500Wh, 400Wh, 300Wh |
2.6kg |
325x92x90mm |
s nabíječkou Standard - 4.5h, 3.5h, 2.5h
s nabíječkou Fast - 3.0h, 2.5h, 2.5h
s nabíječkou Compact - 7.5h, 6.5h, 5.0h
|
Baterie Bosch PowerRack 500, 400, 300
|
|
|
36V |
13.4Ah, 11.0Ah, 8.2Ah |
500Wh, 400Wh, 300Wh |
2.7kg |
372x122x80mm |
s nabíječkou Standard - 4.5h, 3.5h, 2.5h
s nabíječkou Fast - 3.0h, 2.5h, 2.5h
s nabíječkou Compact - 7.5h, 6.5h, 5.0h
|
Bateriový systém Bosch DualBattery 1000 (2x500)** |
|
|
36V |
26.8Ah |
1000Wh |
5.4kg |
rozměry podle použité kombinace baterií |
s nabíječkou Standard - 9.0h
s nabíječkou Fast - 6.0h
s nabíječkou Compact - 15.0h
|
* Baterie PowerTube jsou vyráběny ve dvou provedeních - 1) horizontálním (montují se "na placato" - vkládají se do rámu zpravidla shora nebo zespodu) nebo 2) vertikálním (montují se "na výšku" - vkládají se do rámu zpravidla zboku). Pozor u novinky PowerTube 625Wh - je delší než předchozí verze PowerTube 500 a 400, tedy nelze osadit do starších elektrokol a naopak.
** Systém DualBattery (spojení dvou baterií Bosch do jednoho systému) přináší zdvojnásobení kapacity až na hodnotu 1000 Wh (500+500 Wh). Možné je kombinovat všechny typy Bosch baterií (PowerTube, PowerPack i PowerRack) o kapacitách 400 a 500 Wh. Kapacity 300 Wh nejsou podporovány. DualBattery inteligentně automaticky řídí rovnoměrné vybíjení i nabíjení obou baterií současně. K montáži je třeba montážní DualBattery kit a doporučujeme ji nechat provést v autorizovaném servisu elektrokol Bosch.
BOSCH - nabíječky (pro aktuální nabídku navštivte www.bosch-ebike.com)
YAMAHA - baterie (pro aktuální nabídku navštivte www.global.yamaha-motor.com)
YAMAHA - nabíječky (pro aktuální nabídku navštivte www.global.yamaha-motor.com)
SHIMANO - baterie (pro aktuální nabídku navštivte www.shimano-steps.com)
Baterie Shimano Integrated BT-E8020
|
|
|
36V |
14.0Ah |
504Wh |
3.1kg |
s nabíječkou EC-E6000-1 - 5.0h
|
Baterie Shimano Down Tube BT-E8010, BT-E8014, BT-E6010
|
|
|
36V |
14.0Ah, 11.6Ah, 11.6Ah |
504Wh, 418Wh, 418Wh |
2.6kg |
s nabíječkou EC-E6000-1 - 5.0h, 4.0h, 4.0h |
Baterie Shimano Rear Carrier BT-E6001, BT-E6000 |
|
|
36V |
14.0Ah, 11.6Ah |
504Wh, 418Wh |
2.6kg |
s nabíječkou EC-E6000-1 - 5.0h, 4.0h |
SHIMANO - nabíječky (pro aktuální nabídku navštivte www.shimano-steps.com)
BAFANG - baterie (pro aktuální nabídku navštivte www.bafang-e.com)
Baterie Bafang Integrated BT F05.200
|
|
|
43V |
5.0Ah |
200Wh |
2.0kg |
368x75x53mm |
doba nabíjení - 3.5h
|
Baterie Bafang Down Tube BT F03.450, BT F04.600
|
|
|
43V |
10.5Ah, 14.0Ah |
450Wh, 600Wh |
3.0kg, 3.5kg |
334x73x86mm, 334x89x86mm |
doba nabíjení - 4.0h, 5.5h
|
Baterie Bafang Carrier BT C01.340.UART, BT C01.450.UART, BT C01.600.UART, BT C01.750.UART
|
|
|
43V |
7.8Ah, 10.4Ah, 14.0Ah, 17.5Ah |
340Wh, 450Wh, 600Wh, 750Wh |
3.0kg |
408x70x123mm |
doba nabíjení - 4.5h, 6.5h, 5.5h, 6.5h
|
Baterie Bafang Seat Tube BT S01.370.UART
|
|
|
36V |
11.4Ah |
370Wh |
2.5kg |
330x110x92mm |
doba nabíjení - 6h
|
BAFANG - baterie (pro aktuální nabídku navštivte www.bafang-e.com)
Nabíječka Bafang Charger CHG C01.2A.EN
|
|
max. 2A |
Nabíječka Bafang Charger CHG C01.2A.EN (2)
|
|
max. 2A |
Na stránku >>> Kategorie elektrokol
Na stránku >>> Přehled výrobců
Na stránku >>> O rámech a kolech
Na stránku >>> O motorech
Na stránku >>> O cyklopočítačích
Poslat stránku známému:
BATERIE JE DUŠÍ ELEKTROKOLA
aneb výhody elektrokola jsou živé tak dlouho, jak dlouho zůstane živá baterie
ROZDĚLENÍ BATERIÍ PODLE UMÍSTĚNÍ NA ELEKTROKOLE
Nejčastější umístění baterie na elektrokolech je: skrytě (plně integrovaná) ve spodní rámové trubce ¦ na spodní rámové trubce ¦ za sedlem na sedlové trubce ¦ na zadním nosiči. Nepříjemnou vlastností baterií elektrokol je jejich hmostnost - podle velikosti a výrobce cca 2,5-4 kg. Přičteme-li k tomu ještě hmotnost motoru (cca 3-4 kg), pak je jistě vhodné zabývat se tím, kde a jak je baterie na elektrokole umístěna.
DOPORUČENÍ: Každé z uvedených umístění baterie má své výhody a nevýhody, ale obecně se dá říct, že umístění baterie plně integrované ve spodní rámové trubce je neoptimálnější (a taky nejestetičtější) variantou.
PLNĚ INTEGROVANÁ VE SPODNÍ RÁMOVÉ TRUBCE
(všechny druhy elektrokol)
+ výhodné umístění pro optimální rozložení hmotnosti elektrokola
+ optimální těžiště elektrokola je dole a blízko středu
+ zvýšená ochrana díky zapouzdření v rámu proti prachu, vodě, poškození a odcizení
+ v chladném počasí v uzavřeném prostoru si baterie sama "topí" = větší dojezd o cca 10%
+ vzhled elektrokola = vypadá více jako normální kolo
+ jsou k dispozici úchyty pro košík (pumpu)
− úkon navíc při výměně baterie - je třeba odmontovat kryt rámu
− vyšší cena = technologicky dražší na výrobu, použití u střední a vyšší cenové kategorie elektrokol
NA SPODNÍ RÁMOVÉ TRUBCE
(všechny druhy elektrokol)
+ výhodné umístění pro optimální rozložení hmotnosti elektrokola
+ optimální těžiště elektrokola dole a blízko středu
+ u některých modelů tzv. polointegrovaná baterie (zapuštěná do rámu) přispívá lepšímu vzhledu elektrokola
− vyšší cena = použití u střední cenové kategorie elektrokol
− při pádu jen částečná ochrana rámem proti poškození
− v chladném počasí "trpí" díky obnažení (je vhodné použít neoprénový obal)
− neestetický vzhled elektrokola ("batoh")
− chybí pozice pro košík (pumpu)
NA ZADNÍM NOSIČI
(městská a skládací elektrokola)
+ nízká cena = použití u elektrokol nižší cenové kategorie
+ praktický nosič lze navíc používat kromě převozu baterie také např. pro košík nebo převoz nákladu
− ve spojení s motorem v náboji zadního kola významně nerovnoměrné rozložení hmotnosti elektrokola
− při pádu slabá ochrana proti poškození
− v chladném počasí "trpí" díky obnažení (je vhodné použít neoprénový obal)
− neestetický vzhled elektrokola (nosič a "batoh")
ZA SEDLOVOU RÁMOVOU TRUBKOU
(městská a skládací elektrokola)
+ nízká cena = použití u elektrokol nižší cenové kategorie
+ výhodné umístění pro optimální rozložení hmotnosti elektrokola
+ splývá s rámem
+ vhodné pro skládací elektrokola
+ jsou k dispozici úchyty pro košík (pumpu)
− ve spojení s motorem v náboji zadního kola nerovnoměrné rozložení hmotnosti elektrokola
− při pádu jen částečná ochrana rámem proti poškození
− v chladném počasí "trpí" díky obnažení (je vhodné použít neoprénový obal)
ROZDĚLENÍ BATERIÍ A NABÍJEČEK PODLE VÝROBCE
Výrobců baterií pro elektrokola je skoro stejně hodně, jako výrobců motorů. Nicméně motory a baterie "velké pětky" - BOSCH, YAMAHA, SHIMANO, BAFANG a BROSE najdeme na většině běžně prodávaných elektrokol, a tak se jim zde věnujeme podrobněji.
BOSCH - baterie (pro aktuální nabídku navštivte www.bosch-ebike.com)
Baterie Bosch PowerTube 725, 625, 500, 400*
s nabíječkou Standard - 4.9h, 4.5h, 3.5h
s nabíječkou Fast - 3.7h, 3.0h, 2.5h
s nabíječkou Compact - 8.8h, 7.5h, 6.5h
Baterie Bosch PowerPack 725, 500, 400, 300
s nabíječkou Standard - 4.5h, 3.5h, 2.5h
s nabíječkou Fast - 3.0h, 2.5h, 2.5h
s nabíječkou Compact - 7.5h, 6.5h, 5.0h
Baterie Bosch PowerRack 500, 400, 300
s nabíječkou Standard - 4.5h, 3.5h, 2.5h
s nabíječkou Fast - 3.0h, 2.5h, 2.5h
s nabíječkou Compact - 7.5h, 6.5h, 5.0h
s nabíječkou Standard - 9.0h
s nabíječkou Fast - 6.0h
s nabíječkou Compact - 15.0h
* Baterie PowerTube jsou vyráběny ve dvou provedeních - 1) horizontálním (montují se "na placato" - vkládají se do rámu zpravidla shora nebo zespodu) nebo 2) vertikálním (montují se "na výšku" - vkládají se do rámu zpravidla zboku). Pozor u novinky PowerTube 625Wh - je delší než předchozí verze PowerTube 500 a 400, tedy nelze osadit do starších elektrokol a naopak.
** Systém DualBattery (spojení dvou baterií Bosch do jednoho systému) přináší zdvojnásobení kapacity až na hodnotu 1000 Wh (500+500 Wh). Možné je kombinovat všechny typy Bosch baterií (PowerTube, PowerPack i PowerRack) o kapacitách 400 a 500 Wh. Kapacity 300 Wh nejsou podporovány. DualBattery inteligentně automaticky řídí rovnoměrné vybíjení i nabíjení obou baterií současně. K montáži je třeba montážní DualBattery kit a doporučujeme ji nechat provést v autorizovaném servisu elektrokol Bosch.
BOSCH - nabíječky (pro aktuální nabídku navštivte www.bosch-ebike.com)
Nabíječka Bosch Compact Charger
baterie PowerPack 500, PowerTube 500 - 7.5h
baterie PowerPack 400 - 6.5h
baterie PowerPack 300 - 5.0h
bateriový systém DualBattery 1000 - 15.0h
Nabíječka Bosch Standard Charger
baterie PowerPack 500, PowerTube 500 - 4.5h
baterie PowerPack 400 - 3.5h
baterie PowerPack 300 - 2.5h
bateriový systém DualBattery 1000 - 9.0h
Nabíječka Bosch Fast Charger
baterie PowerPack 500, PowerTube 500 - 3.0h
baterie PowerPack 300, PowerPack 400 - 2.5h
bateriový systém DualBattery 1000 - 6.0h
YAMAHA - baterie (pro aktuální nabídku navštivte www.global.yamaha-motor.com)
Baterie Yamaha Multilocation 600
s nabíječkou High Speed - 4.0h
Baterie Yamaha Down Tube 500, 400
YAMAHA - nabíječky (pro aktuální nabídku navštivte www.global.yamaha-motor.com)
Nabíječka Yamaha High Speed Charger
baterie Multilocation 600 - 4.0h
baterie Down Tube 500, Rear Carrier 500 - 4.0h
baterie Down Tube 400, Rear Carrier 400 - 3.5h
SHIMANO - baterie (pro aktuální nabídku navštivte www.shimano-steps.com)
Baterie Shimano Integrated BT-E8020
s nabíječkou EC-E6000-1 - 5.0h
Baterie Shimano Down Tube BT-E8010, BT-E8014, BT-E6010
SHIMANO - nabíječky (pro aktuální nabídku navštivte www.shimano-steps.com)
Nabíječka Shimano Charger EC-E6000-1
baterie Integrated, Down Tube a Rear Carrier 504 Wh - 5.0h
baterie Integrated, Down Tube a Rear Carrier 418 Wh - 4.0h
BAFANG - baterie (pro aktuální nabídku navštivte www.bafang-e.com)
Baterie Bafang Integrated BT F05.200
doba nabíjení - 3.5h
Baterie Bafang Down Tube BT F03.450, BT F04.600
doba nabíjení - 4.0h, 5.5h
Baterie Bafang Carrier BT C01.340.UART, BT C01.450.UART, BT C01.600.UART, BT C01.750.UART
doba nabíjení - 4.5h, 6.5h, 5.5h, 6.5h
Baterie Bafang Seat Tube BT S01.370.UART
doba nabíjení - 6h
BAFANG - baterie (pro aktuální nabídku navštivte www.bafang-e.com)
Nabíječka Bafang Charger CHG C01.2A.EN
Nabíječka Bafang Charger CHG C01.2A.EN (2)
Na stránku >>> Kategorie elektrokol
Na stránku >>> Přehled výrobců
Na stránku >>> O rámech a kolech
Na stránku >>> O motorech
Na stránku >>> O cyklopočítačích