Silniční (Road)
|
|
- Asfaltové silnice, cyklostezky, zpevněné cesty.
- Nejrychlejší varianta elektrokola.
- Pro polykače kilometrů.
- Optimalizaný motor a baterie pro dlouhé dojezdy.
- Spíše než pohodlí tak sportovní zážitek.
- Vynikající na horské asfaltové klikaté silnice a pohledy ze sedel dolů do údolí.
- Vyšší cenová kategorie (cca 100 tis. Kč a více).
|
Městská (Town) |
|
- Městské ulice, cyklostezky, zpevněné cesty.
- Ideální na cesty do práce, na nákupy.
- Optimalizovaný motor a baterie pro časté rozjezdy (větší dynamika) a kratší vzdálenosti.
- Maximální pohodlí, vzpřímený posez, pohodlný nástup a sestup.
- Rámy v pánském i dámském provedení.
- Bravurně se vyhnete městským zácpám.
- Nižší a střední cenová kategorie (cca 20-40 tis. Kč).
|
Skládací (Folding) |
|
- Městské ulice, asfaltové cyklostezky.
- Ideální na cesty do práce, na nákupy.
- Pohodlný vzpřímený posez.
- Nízká hmotnost a vysoká mobilita - motor, baterie i rám jsou optimalizovány na nízkou hmotnost kola a pro kratší nenáročné úseky po kvalitních cestách.
- Jednoduchá kombinace s MHD - složíte a jedete.
- Bravurně se vyhnete městským zácpám.
- Ideální společník na dovolenou (do karavanu apod.).
- Nižší a střední cenová kategorie (cca 20-40 tis. Kč).
|
Trekingová (Tour) |
|
- Městské ulice, cyklostezky, zpevněné cesty, nezpevněné cesty (štěrk, písek).
- Ideální na delší cesty, cykloturistiku.
- Výbava pro převoz zavazadel, jízdu v noci.
- Pohodlný vzpřímený posez, kratší rám.
- Optimalizovaný motor a baterie pro delší vzdálenosti a rovinatý až mírně kopcovitý profil tras.
- Rámy v pánském i dámském provedení.
- Nižší a střední cenová kategorie (cca 30-50 tis. Kč).
|
Krosová (Cross) |
|
- Podobné jako trekingové, ale se sportovnější charakteristikou.
- Cyklostezky, zpevněné cesty i nezpevněné cesty, lehčí terén (štěrk, písek, drobné kameny).
- Vhodný pro sportovní vyjížďky, cykloturistiku.
- Základní úroveň doplňků - bez nosiče, brašen, osvětlení, často i bez blatníků.
- Položenější posez pro sportovnější jízdu a lepší efektivitu šlapání.
- Optimalizovaný motor a baterie pro střední a delší vzdálenosti a středně kopcovitý profil tras, zaručující větší dynamiku v těžších úsecích cesty.
- Rámy v pánském i dámském provedení.
- Nižší a střední cenová kategorie (cca 40-60 tis. Kč).
|
Horská (Hardtail) |
|
- Silnice a cyklostezky, středně těžký terén (štěrk, písek, kořeny, kameny, prahy, příčné předěly).
- Vhodný jak pro cykloturistiku tak pro sportovní jízdu v terénu, široký rozsah využití.
- Základní úroveň doplňků - bez nosiče, brašen, osvětlení, blatníků.
- Položený sportovní posez pro vyšší efektivitu šlapání a kontrolu nad kolem.
- Optimalizovaný motor a baterie pro střední vzdálenosti a kopcovitý těžký profil tras, zaručující maximální dynamiku i v nejtěžších úsecích cesty.
- Zpravidla výrobci osazují ty nejvýkonnější motory a baterie s největší kapacitou.
- Rámy v pánském i dámském provedení (ovšem liší se jen geometrií), zesílené a optimalizované vybavení na větší zátěž (např. sloupky odpružené vidlice s větším průměrem, výkonnější brzdy).
- Střední a vyšší cenová kategorie (cca 50-100 tis. Kč).
|
Horská celoodpružená (Fullsuspension) |
|
- Podobné jako horské hardtail, ale díky odpružené zadní stavbě zvládne těžší terén a hrubší zacházení.
- Silnice a cyklostezky, těžký terén (štěrk, písek, kořeny, kameny, prahy, přechody, příčné předěly, menší skoky (do 0,5 m), upravené sjezdové tratě).
- Vhodný pro sportovní jízdu v těžším terénu, modely s geometrií a odpružením podobným horským kolům (hardtail) jsou stále ještě vhodné i na cykloturistiku.
- Dimenzované klíčové součásti - pružení (do 140 mm zdvihu), zesílený rám, výkonné brzdy.
- Základní úroveň doplňků - bez nosiče, brašen, osvětlení, blatníků.
- Některé modely jsou vybaveny dálkově ovládanou teleskopickou sedlovkou (změna výšky sedla během jízdy).
- Položený sportovní posez pro vyšší efektivitu šlapání a kontrolu nad kolem.
- Vhodné pro lidi, které trápí bolavá záda a nechtějí se vzdát jízdy v terénu.
- Optimalizovaný motor a baterie pro střední vzdálenosti a kopcovitý těžký profil tras, zaručující maximální dynamiku i v nejtěžších úsecích cesty.
- Zpravidla výrobci osazují ty nejvýkonnější motory a baterie s největší kapacitou.
- Rámy v pánském i dámském provedení (ovšem liší se jen geometrií), zesílené a optimalizované vybavení na větší zátěž (např. sloupky odpružené vidlice s větším průměrem, výkonnější brzdy).
- Střední a vyšší cenová kategorie (cca 70-150 tis. Kč)
|
Enduro
|
|
- Podobné jako horské celoodpružené, ale díky speciální geometrii a předimenzovanému odpružení zvládne velmi těžký terén i velmi hrubé zacházení.
- Těžký terén (štěrk, písek, kořeny, velké kameny, prahy, přechody, příčné předěly, skoky (do 1 m), upravené i neupravené sjezdové tratě).
- Nevhodné pro rovinaté silnice a cyklostezky.
- Vhodný především pro sportovní jízdu z kopce v těžkém terénu (sjezdy), velmi omezeně pro cykloturistiku (méně pohodlné svezení kvůli vyšší vidlici a odlišné geometrii rámu).
- Dimenzované klíčové součásti - pružení (160 mm a více), zesílený rám, výkonné brzdy.
- Základní úroveň doplňků - bez nosiče, brašen, osvětlení, blatníků.
- Položený sportovní posez doplněný dálkově ovládanou teleskopickou sedlovkou (změna výšky sedla během jízdy).
- Pro maximální kontrolu nad kolem především ve sjezdech.
- Vhodné také pro lidi, které trápí bolavá záda a nechtějí se vzdát adrenalinových sjezdů v těžkém terénu.
- Optimalizovaný motor a baterie pro kopcovitý těžký profil tratě, zaručující maximální dynamiku i v nejtěžších úsecích cesty (snadno vyjet na kopec a pak to poslat hlavou dolů a mít dostatečnou rezervu to několikrát zopakovat).
- Zpravidla výrobci osazují ty nejvýkonnější motory a baterie s největší kapacitou.
- Rámy v unisex provedení (mají speciální geometrii), zesílené a optimalizované vybavení na větší zátěž (např. sloupky odpružené vidlice s větším průměrem, výkonnější brzdy).
- Vyšší cenová kategorie (cca 100 tis. Kč a více)
|
Dětská (Kids)
|
|
- Nejmladší kategorie v mladém oboru elektrokol
- Pro větší děti - velikost kol 24"
- Obdobné zaměření a využití jako u kategorie Horská kola (Hardtail)
|
NEPODCEŇUJ VÝBĚR SVÉHO PARŤÁKA NA CESTY
aneb univerzální elektrokolo neexistuje
VYBÍREJTE PODLE VYUŽITÍ
"Kdybych se lidí zeptal, co chtějí, tak by mi odpověděli, že rychlejší koně." Tohle údajně řekl Henry Ford, když stvořil první sériově vyráběné auto. Ať to skutečně řekl nebo ne, stejně tak je dobré zamýšlet se nad využitím elektrokola nikoli podle dosavadních zážitků a zkušeností, ale podle toho, co byste na kole opravdu chtěli zažít (a z různých důvodů jste si to zatím nedopřáli). Chcete brázdit husté městské ulice, ale nečekat v zácpách při cestě do práce, a i přesto dojet neupocení? Nebo dokonce kombinovat jízdu na elektrokole s městskou hromadnou dopravou? Anebo si rádi dopřejete po práci krátký výlet po okolí než se setmí a o víkendu něco delšího s kamarády nebo rodinou? Patříte naopak mezi polykače kilometrů? A co takhle vydupat na pořádný kopec a pak to pustit po kořenech dolů? Nebo jako já milujete dlouhé výlety po horách? A co třeba tohle - nestíháte partnerovi nebo kamarádovi na kole a proto vás to nebaví a je to hodně dlouho, kdy jste jeli jen tak spolu? S elektrokolem mu stačit budete a na pohodu. Elektrokola se dnes vyrábí pro jakýkoli účel, a tak se vaší fantazii meze nekladou.
Každopádně stejně jako auta se vyrábějí podle pro ně typického zaměření - rodinná, městská, terénní, závodní, pracovní a bůhví jaká ještě, tak i elektrokola mají svá primární určení vtisknuta do svého vzhledu, vybavení i ceny.
DOPORUČENÍ: Často se stane, že nebudete jezdit jen jeden druh cest. Spíše to bude kombinace. Takže se posaďte pohodlně do křesla a zasněte se, co všechno byste s elektrokolem chtěli zažít. A pak volte elektrokolo z takové kategorie určení, která v sobě zahrnuje i ty ostatní. Tak např. chcete jezdit denně do práce, ale o víkendu někam do lesa - pak uvažujte spíše krosové nebo horské kolo, které město zvládne levou zadní a ani v lese vás nenechá ve štychu. A než si ho koupíte, tak si ho půjčte a vyzkoušejte si ho. Dnes to nabízí každý slušný cykloobchod nebo každý slušný kamarád - ecyklista.
KATEGORIE ELEKTROKOL
Je dobré vědět, že se obyčejná kola dají přestavět na elektrokola. Existují k tomu určené sady a montáž provádějí specializované servisy kol nebo při troše šikovnosti to zvládnete sami. A vyjde to levněji, než pořídit nové elektrokolo (u slušných sad něco mezi 15-20 tis.). Nicméně je to stejné, jako když z obyčejného automobilu vyrobeného proto, aby spaloval benzín, chcete někde v garáži vyrobit elektromobil. Zřejmě se to s jistým úsilím padaří, ale nebude to ono. Níže uvedený přehled kategorií elektrokol doplňuje přehled výrobců s vyznačením toho, které kategorie elektrokol daný výrobce vyrábí či nikoliv.
DOPORUČENÍ: Je 100x lepší našetřit si o trochu víc a koupit si rovnou elektrokolo a neutrácet za přestavbu. Je totiž vyrobeno (dimenzováno) a odladěno právě za tímto účelem, a tak vydrží víc, má zpravidla vyšší výkon a celkově vám spolehlivěji odvede očekávanou e-službu. Nicméně pokud se rozhodnete pro přestavbu, vybírejte jen z kvalitních a prověřených sad a svěřte výběr i montáž odbornému cykloservisu.
Silniční
(Road)
(Town)
(Folding)
(Tour)
(Cross)
(Hardtail)
(Fullsuspension)
Enduro
Dětská
(Kids)
Na stránku >>> Přehled výrobců
Na stránku >>> O rámech a kolech
Na stránku >>> O motorech
Na stránku >>> O bateriích a nabíjení
Na stránku >>> O cyklopočítačích