Kliknutím na Přijmout cookies dáváte souhlas s uložením vybraných cookies (nutné, preferenční, výkonnostní, marketingové). Cookies používáme pro lepší fungování našeho webu, měření jeho výkonnosti a cílení a personalizaci reklam. To jaké cookies budou uloženy, můžete svobodně rozhodnout pod tlačítkem Upravit nastavení.
Prohlášení o cookies.
JAK PRODLOUŽIT ŽIVOTNOST BATERIE ELEKTROKOLA ?
aneb kdo se stará, ten jezdí déle (a šetří peníze)
Baterie elektrokola (stejně jako každá jiná baterie) časem a způsobem používání ztrácí svoji kapacitu. A je jedno, jaký typ článků obsahuje. Kapacitu nakonec ztratí každá. Odhadovaná průměrná životnost moderních Li-Ion nebo Li-Pol baterií je 800 až 1000 plných nabíjecích cyklů (což odpovídá 4 až 8 letům), u starých olověných 500.
Baterie (kromě olověných) obsahují vedle článků i řídící elektroniku tzv. BMS (Battery Management System). Je to "mozek" baterie, který dohlíží na správné rovnoměrné dobíjení a vybíjení článků baterie. Ale BMS je jen jeden z prvků prodlužujících životnost. Tím druhým (důležitějším) jste vy. Dodržováním několika jednoduchých zásad můžete životnost vaší baterie podstatně prodloužit.
6 ZÁSAD PÉČE O BATERII ELEKTROKOLA
1. Nevybíjejte baterii "do mrtva"
A když se vám to přece jen podaří, tak ji ihned nabijte. Nenechávejte ji ležet prázdnou, může dojít k jejímu nevratnému poškození. Pokud často baterii vyjíždíte na 0%, zvažte pořízení další nové nebo repasované s větší kapacitou.
2. V sezóně dobíjejte na 100% hned po dojezdu
Když delší dobu nepojedete (týden a více), dobijte jen na 80%. Současné baterie Li-Ion nebo Li-Pol nabíjejte bez ohledu na zůstatek kapacity hned po dojezdu (často se setkáte s argumentem, že se má baterie nejdříve zcela vybít - je to nesmysl a těmto moderním bateriím to naopak škodí).
3. Mimo sezónu když nejezdíte, dobijte na 60%
60% nabití při nepoužívání baterie je pro její životnost nejoptimálnější (tj. 3 čárky z 5 na ukazateli). 1x měsičně zkontrolujte. Jakmile kapacita klesne na 40% (2 čárky z 5), dobijte opět na 60%.
4. Horko škodí, zima škodí
Nenechávejte elektrokolo zbytečně stát na přímém slunci, baterie se přehřeje a může se poškodit. Obecně platí, že teploty nad 30ºC a pod 0ºC mají negativní vliv na živostnost baterie. Ideální skladovací teplota při nepoužívání je pokojových 20º C.
5. V chladném počasí ji chraňte neoprénem
Držte baterii v teple pomocí neoprénových obalů, ovšem jen v chladném prostředí (pod 10ºC). Baterie se během své práce mírně zahřívá, neoprén drží teplo u ní a výsledkem je nejen větší dojezd, ale především plusové body pro delší životnost baterie.
6. Pozor na nárazy a pády
Baterie jsou na hrubé zacházení zvlášť citlivé, výsledkem může být snížená kapacita nebo totální zničení.
Na stránku >>> Blog ze světa elektrokol