JAK JEZDIT NA ELEKTROKOLE V ZIMĚ?

aneb v zimě jako v létě

 

Občas poletuje v éteru názor, že jednou z nevýhod elektrokol je jejich citlivost na vrtochy počasí, především pak na chlad a mokro, které jsou tolik typické pro podzimní a zimní dny a nemělo by se s nimi dokonce v tomto období raději ani vyjíždět. Především pak baterie (a motor) trpí víc, než je zdrávo a významně to zkracuje jejich životnost. Tyto obavy však nejsou opodstatněné a pokud dodržíte několik jednoduchých zásad péče a údržby, můžete jezdit bez obav v zimě stejně jako v létě aniž byste svému elektrokolu jakkoliv ubližovali. A věřte, že jízda na elektrokole v zimě má svoje kouzlo! 

Platí samozřejmě, že min. 1x ročně (typicky po skončení hlavní (e)cyklistické sezóny) byste měli svému elektrokolu dopřát celkový servis a údržbu, který buď zvládnete sami nebo ho svěříte odbornému servisu. O tom ale tento článek není. Je o operativní každodenní péči a doporučeních pro zimní období tak, abyste si elektrokolo užili a vydrželo vám kupu dalších kilometrů.

Článek Jak jezdit na elektrokole v zimě - titulní foto

NÍZKÁ TEPLOTA

Snižuje reálnou výkonnost jak jezdce tak elektrického aparátu elektrokola (zejména baterie). Při nízkých teplotách dochází k větším energetickým ztrátám a od teploty 10°C níže má už význam nasazovat účinné ochranné prostředky, a to jak na sebe tak i na elektrokolo. Je dobré vědět, že pokud je baterie provozována v rozmezí teplot doporučených výrobcem, neničí se ani při velmi nízkých teplotách (častý mýtus), ale "jen" s klesající teplotou rychleji ztrácí kapacitu (díky snižující se účinnosti) a vy dojedete méně. Asi jste už zažili, že jste chtěli v zimě fotit mobilem a kapacita jeho baterie se vám doslova ztrácela před očima. U baterie elektrokola je to stejné. Ale nemusí to tak být vždycky.

Je dobré vědět, že

  • provozní teplota Li-Ion baterie elektrokola je -10°C až 40°C
  • teplota pro nabíjení Li-Ion baterie elektrokola je 0°C až 40°C
  • skladovací teplota Li-Ion baterie elektrokola je -10°C až 60°C

Optimální teplota je 20°C, a to jak pro provoz, tak pro skladování, tak pro nabíjení (zdroj: Bosch - u jiných výrobců se mohou údaje o teplotní toleranci nevýznamně lišit).

DOPORUČENÍ: Používejte při nižších teplotách (pod 10ºC) kvalitní neoprenový obal na baterii. Neopren má hned několik užitečných vlastností - výborně tepelně izoluje, chrání před studeným větrem, vlhkem, nečistotami a také proti mechanickému poškození. Jak to funguje? Baterie při jízdě dodává do motoru relativně velký proud a přitom se uvolňuje teplo. Neopren nasazený natěsno na baterii (nebo na rámovou trubku v případě integrované baterie v rámu) toto uvolněné teplo drží uvnitř a baterie si tak sama přitápí. Pracuje tak v komfortním teplém prostředí i při velmi nízkých okolních teplotách, čímž nemá takové ztráty kapacity jako baterie bez neoprenu a celkově méně trpí. Odměňou vám navíc bude delší dojezd - podle vlastní zkušenosti to může být až 15% (záleží samozřejmě na okolní teplotě). 

Neopren na baterie FAHRER Berlin pro integrovanou baterii v rámu Neopren na baterie FAHRER Berlin pro Bosch PowerPack Neopren na baterie FAHRER Berlin pro Shimano Neopren na baterie FAHRER Berlin pro Yamaha Neopren na baterie FAHRER Berlin univerzální pro rámové baterie

 

VODA, SNÍH, LED + SŮL + NEČISTOTY = PEKELNÝ ZIMNÍ KOKTEJL

Voda je na podzim a v zimě k mání často, všude a ve všech podobách - mlha, louže, déšť, sníh, led. Ve spojení s všudypřítomnými nečistotami a solí z cest se stává zvlášť agresivním médiem. Elektrokolo jako mechanický stroj doplněný o elektrickou výbavu sice potřebuje v tomto období zvýšenou péči, ale žádné zvláštní drama se nekoná. Je jen třeba častější péčí předcházet především korozi. Také je třeba přizpůsobit rychlost a styl jízdy povrchu a stavu vašich pneumatik (u elektrokol to platí dvojnásob, protože umožňují rychlejší a dynamičtější pohyb než klasická kola a v kombinaci s tvrdší gumou pneumatik vlivem nízkých teplot je riziko pádu vyšší). Ovšem s pneumatikami s výrazným vzorkem se dá jezdit nejen za mokra, ale i na sněhu - zkuste to, je to bezpečné a zábavné (kolo drží na sněhu zhruba jako na lesní hrabance, stejně tak i brzdí). A samozřejmě pokud je led, zůstaňme raději doma za pecí.

  • MOTOR, BATERIE A CYKLOPOČÍTAČ - mají stupeň krytí (ochrany) IP54 nebo vyšší (tedy ochranu proti prachu a stříkající vodě), což mj. znamená, že jim nevadí třeba hustý déšť. Proto jezděte na elektrokole bez obav stejně jako na obyčejném kole bez ohledu na počasí. Navíc jsou tyto elektrické komponenty konstruovány tak, že nepotřebují zvláštní péči ani údržbu, tedy kromě občasné péče o kontakty.

DOPORUČENÍ: U baterie dodržujte 6 jednoduchých zásad péče o baterii a také pečujte o kontakty cyklopočítače a baterie speciálním přípravkem k tomu určeným. Účinně odpuzuje vlhkost, čistí, konzervuje a chrání elektrické kontakty po dlouhou dobu. Předejdete tak vzniku přechodového odporu mezi kontakty způsobeného jejich oxidací. Doporučujeme aplikovat primárně na kontakty patic baterie a cyklopočítače 2-4x ročně (podle toho, jak často a v jakých podmínkách jezdíte). Aplikace je jednoduchá - nastříkat nebo nanést vatovou tyčinkou a setřit. Lze použít i na kontakty přímo na baterii a na cyklopočítači, ale je třeba si uvědomit, že jsou pod napětím, proto se vyvarujte spojení kontaktů (zkratu) a ošetřujte jejich kontakty jednotlivě. Motor nepotřebuje žádnou zvláštní zimní péči ani údržbu.

Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Přípravek na konzervaci kontaktů elektrokol

  • ŘETĚZ, PŘEVODY - jsou od podstaty silně namáhanými komponentami. U elektrokol trpí díky jeho vyšší hmotnosti a dynamice více než u klasického kola. Za mokra se z řetězu rychleji vymývá olej a pak dochází k vybrušování čepů a vzniku vůlí a tím k prodlužování řetězu, čímž se zásadně zkracuje jeho životnost. Vzhledem k ceně nového řetězu potažmo i vícekolečka a převodníků se vyplatí věnovat pár minut před a po jízdě péči o ně.

DOPORUČENÍ: V zimě používejte jen oleje určené k mazání řetězů (tedy ne univerzální oleje) s hustější konzistencí - často označované "do mokra" nebo "wet". Pro aplikaci je vhodnější kapátko - je to o něco pracnější, ale olej se dostane jen tam, kam má a neplýtvá se s ním. U oleje ve spreji je třeba dbát na to, aby se nedostal na brzdový kotouč! Pokud se vám to stane, odmastěte kotouč - určitě nejezděte, poškodíte si destičky a příp. i kotouč samotný. Po aplikaci oleje vyčkejte minutu a setřete přebytečný olej hadrem. Přebytek oleje je na škodu! Řetěz mažte před každou zimní vyjížďkou.

Po každých 2-3 vyjížďkách (cca 100 km nebo u velkého znečištění dříve) řetěz vyčistěte. Pro rychlou očistu doporučujeme klasiku - přípravek Cyklostar Performance Servis (má vyšší koncentraci než ostatní přípravky Cyklostar) - stačí jen nastříkat na řetěz, převodník, vícekolečko a přehazovačku, on napění, nechte ho působit 1 minutu - uvolní starou mastnotu. Spláchněte čistou vodou, příp. to zopakujte a je hotovo. Pro důkladnější očistu použijte pračku na řetěz, do které Cyklostar nalijte a řetěz pračkou protáhněte. Nejdůkladněji pak řetěz vyčistíte tak, že ho rozpojíte a sundáte (buď nýtovačkou nebo když má řetěz rychlospojku tak kleštěmi na rychlospojky), dáte ho do skleničky s Cyklostarem, zavřete a pořádně protřepete. Nakonec ho po praní pořádně vymyjte vodou, nechejte oschnout a namažte olejem na řetězy (pozn. Cyklostar je biologicky odbouratelný).

Kontrolujte také v zimě častěji vytažení řetězu kvalitní měrkou na řetěz (doporučujeme laserem řezanou, ne lisovanou, je přesnější). Po cca 800 km od nova a pak opakovat po každých 100 km. Předejdete tak tomu, že příliš vytahaný řetěz zdeformuje ozubení převodníků a vícekolečka a následná oprava bude stát násobně více, než včasná výměna řetězu samotného. Když už nakonec na výměnu dojde, doporučujeme sáhnout pro kvalitním řetězu optimalizovaném pro elektrokola (má zesílené čepy a vydrží až o 30% více než ten standardní).

Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Oleje na řetěz Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Čističe brzdových kotoučů Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Cyklostar pro čištění řetězů Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Pračky na řetěz

Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Nýtovačky na řetěz Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Kleště na rychlospojky na řetěz Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Měrky na řetěz Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Řetězy pro elektrokola

  • OSTATNÍ POHYBLIVÉ ČÁSTI - např. brzdové a řadící páky, čepy u celoodpružených elektrokol, čepy přehazovačky, pedály.

DOPORUČENÍ: Zastříkněte pohyblivá místa kvalitním univerzálním olejem a setřete tak, aby zůstal jen tenký ochranný film. Oleje s nano technologií slibují delší funkčnost a trvanlivost v místě aplikace, proto se více hodí do drsnějších podmínek zimních dnů.

Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Univerzální oleje s nano technologií na elekrokola

  • VIDLICE A TLUMIČE - především agresivní zimní solný roztok a nečistoty příliš nesvědčí povrchu kluzáků odpružených vidlic a stíracím kroužkům. Proto je více než vhodné po každé zimní vyjížďce kluzáky očistit a namazat.

DOPORUČENÍ: Vždy po každé vyjížďce setřete mokrým hadrem nečistoty z kluzáků a vytřete do sucha. Promáčkněte několikrát vidlici dolů a setřete zbytek nečistot, které se na kluzácích znovu jistě objeví od stíracích kroužků. Následně naneste speciální olej na vidlice na čisté kluzáky a stírací kroužky (tento olej je šetrný k stíracím kroužkům, nepoužívejte univerzální oleje). Takto namazanou vidlici několikrát promáčkněte. Čistým suchým hadrem setřete z kluzáků setřený zbytek oleje. Na kluzácích by měl zůstat jen tenký olejový film.

Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Oleje na vidlice a tlumiče elektrokol

  • RÁM - přesněji řečeno lak na rámu (rám samotný je najčastěji z odolného hliníku nebo karbonu). Trpí solným roztokem zimních cest stejně, jako lak na autech a často se na něho při údržbě zapomíná. Neošetřený lak ale rychleji vadne a ztrácí lesk.

DOPORUČENÍ: Nenechávejte zbytečně dlouho stát zablácené mokré elektrokolo někde v garáží nebo ve sklepě. Kusy bláta a nečistot zadržující slanou vlhkost  jsou zdrojem mikro elektrolýzy a nechtěného chemického působení na povrch laku. Oplach čistou vodou a ošetření přípravky na rámy aspoň čas od času není právě v zimním období od věci.

Eshop ECYKLISTIKA.CZ - aktivní pěna pro čištění rámů elektrokol  Eshop ECYKLISTIKA.CZ - leštidlo s voskem na rámy elektrokol

 

VIDĚT A BÝT VIDĚN

Člověk by dnes řekl - samozřejmost, ale není tomu tak. V zimě je osvětlení o to důležitější, že je dříve tma a přichází rychle a v kombinaci s mlhou, deštěm nebo sněžením je bez pořádného osvětlení na malér zaděláno. Základním parametrem u předních světel pro (elektro)kola je tzv. světelný tok, udává se v lumenech (lm) (svíčka má 13 lm) přičemž 300 lm je už slušný základ. Samozřejmě čím více, tím lépe.

DOPORUČENÍ: Není od věci mít na elektrokole vepředu světla dvě - bílou blikačku do šera nebo sněžení (chci být viděn) a hlavní bílé světlo pro svícení za tmy (chci vidět) a vzadu červenou blikačku. Úsporná blikačka vám ušetří cennou energii hlavního předního světla pro chvíle, kdy je ho skutečně potřeba (tedy ve skutečné tmě). Nejlepší jsou světla s LED diodami (nízká spotřeba, vysoká svítivost a živostnost). Pokud jezdíte často za šera nebo v noci, může být výhodnější světlo s akumulátorem s USB nabíjením, většina elektrokol nabízí USB zásuvku na dobíjení přímo z baterie elektrokola. Pokud jezdíte v noci hodně nebo místy, kde potřebujete dobře vidět (např. lesní cesta s kořeny), zvažte světlo, které má zvlášť osvětlovací jednotku a zvlášť akumulátor - nabízejí mnohem větší světelný tok a také výdrž (ale jsou výrazně dražší) nebo levnější čelovku nebo světlo na přilbu - poslední dvě jmenované jsou vhodné jako doplněk hlavního světla a rozšiřují světelný komfort tím, že svítí tam, kam se zrovna díváte.

Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Blikačky přední a zadní Eshop ECYKLISTIKA.CZ - světla přední hlavní Eshop ECYKLISTIKA.CZ - světla přední hlavní s oddělenou světelnou jednotkou a akumulátorem Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Čelovky

 

JAK ELEKTROKOLO PŘEVÁŽET

Pokud nejedete zrovna vlakem a nemáte elektrokolo u sebe, pak výrobci elektro pohonů doporučují z bezpečnostních důvodů převážet elektrokola bez baterie i bez cyklopočítače, což platí především pro převoz autem dvojnásob. Pravděpodobnost, že pojedete v zimě po mokré solí ošetřené vozovce, je vysoká a hustá vířící se slaná mlha za autem nebude pro vaše obnažené elektrokolo to pravé ořechové. Především právě jizda vyšší rychlostí (dálnice) dokáže za vaším autem udělat takovou koncentraci vody, že pouze o "stříkající vodě"  přestává být řeč.

DOPORUČENÍ: Převážejte elektrokolo bez baterie a cyklopočítače. Chraňte obnažená citlivá místa proti vodě během přepravy. Především pak patici baterie a cyklopočítače. Doporučuje se i motor a brzdové a řadící páčky. Vedle standardního "domácího řešení" tj. kusu igelitu omotaného lepící páskou existují i sofistikovanější řešení v podobě neoprénových a nepromokavých obalů a návleků na patice baterií, cyklopočítačů, na motory i na celá řidítka chránící vše, co je na nich umistěno. Výhodou těchto obalů je 100% ochrana proti vodě a nečistotám, stálost uchycení i při vysokých rychlostech a opakované použití. Nevýhodou bývá jejich cena.

Eshop ECYKLISTIKA.CZ - NEOPREN NA DISPLEJ FAHRER DISPLAY COVER BOSCH PURION Eshop ECYKLISTIKA.CZ - NEOPREN NA DISPLEJ FAHRER DISPLAY COVER UNIVERZÁLNÍ Eshop ECYKLISTIKA.CZ - NEOPREN NA SVORKOVNICI RÁMOVÉ BATERIE BOSCH FAHRER ELECTRIC CAP FRAME M Eshop ECYKLISTIKA.CZ - NEOPREN NA STŘEDOVÝ MOTOR Eshop ECYKLISTIKA.CZ - NEPROMOKAVÝ OBAL NA ŘIDÍTKA

 

A ZÁVĚREM JEDEN TIP PRO VÁS...

Vedle známěho používání funkčího zimního oblečení a principu více vrstev, čepic pod přilbu, zateplených rukavic s membránou proti větru nebo neoprénových návleků na boty si dopřejte horký čaj nebo kávu z cyklistické termolahve i po několika hodinách jízdy. Vejde se pohodlně do košíku a dokáže udržet teplý nápoj až 12 hodin.

Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Termolahev plastová 4 h  Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Termolahev nerezová 12 h

 

A to je vše, není toho moc. Tak šťastnou cestu na elektrokole zasněženou krajinou!

 

 

Na stránku >>> Blog ze světa elektrokol

 

Poslat stránku známému: