DIAGNOSTIKA BATERIE ELEKTROKOLA

aneb jak zjistit její skutečný stav

 

Baterie (přesněji akumulátor) elektrokola je bezesporu nejčastěji diskutovaným prvkem elektrické výbavy elektrokola. Je to dáno tím, že je od své podstaty velmi citlivá na mnoho vnitřních i vnějších faktorů, které v konečném důsledku určují její reálný výkon a životnost. A nejde tu jen o její kapacitu, ale také o celkový stav a kondici jejích klíčových součástí - článků, řídící jednotky (BMS), kabeláže, obalu... Přihlédneme-li navíc k její nemalé ceně (15-20 tis), jde suverénně o nejdražší náhradní díl elektrokola podléhající citelnému opotřebení.

Článek Diagnostika baterie elektrokola - titulní foto (zdroj: www.repase-aku.cz)

 

KDY ZAČÍT ŘEŠIT STAV BATERIE?

Dřív nebo později kapacitu a stav baterie začne řešit každý ecyklista. Ale kdy je ta správná doba? To je různé - někdo to řeší velmi brzy, protože jezdí trasy tak, že mu energie z baterie stačí tak akorát a každé % z kapacity dolů pocítí. A třeba -10% je už pocitově natolik velká ztráta, že spustí úvahy o výměně nebo repasi baterie či dokonce o prodeji elektrokola. Jinému stačí na jeho popojíždění po městě i 60% původní kapacity. Každý to máme jinak. Ale každý na tu akceptovatelnou hranici jednoho dne narazíme. Takže zdá se vám, že už na svoji baterii neujedete tolik, co dříve? Začala se baterie chovat během jízdy nějak "divně" třeba tak, že brzy spadnou % její kapacity a vy nevíte proč? Nebo chcete prodat elektrokolo nebo naopak si nějaké ojeté koupit z bazaru, ale rádi byste měli v ruce nějaký oficiální důvěryhodný doklad prokazující skutečný stav baterie? Ve všech těchto případech budete potřebovat kvalitní diagnostiku.

 

PROVOZNÍ (STAVOVÝ) REPORT ELEKTROKOLA

Hned na začátku vězte, že není diagnostika jako diagnostika a že není report jako report. Nejčastěji se můžete setkat s provozním reportem vytištěným z řídící jednotky elektrokola. Je relativně dostupný, umí ho udělat každý dobrý cykloservis. Zpravidla je poskytován zdarma (nebo za pár korun) v rámci servisní prohlídky elektrokola. Ale tento report otázku skutečného stavu baterie neřeší.

Příklad provozního (stavového) reportu

Příklad provozního reportu elektrokola

Provozní (stavový) report "pouze" ukazuje monitoring provozních veličin, tzn. co už má konkrétní elektrokolo za sebou. Podobně jako je to u řídící jednotky auta, jenom ne tak pestré a bohaté na údaje. Zobrazuje pouze stavové hodnoty jednotlivých složek elektrického ekosystému (nájezd kilometrů, % využití jednotlivých stupňů asistence, verzi firmware řídící jednotky, cyklopořítače a baterie, provozní teploty apod.). Jeho rozsah a obsah je rozdílný podle výrobce a verze softwaru řídící jednotky. Najdete v něm tedy řadu více či méně zajimavých hodnot, ale jen málo z nich relevantních k posouzení skutečného stavu baterie. A to málo, co je v něm použitelné (např. počet celých nabíjecích cyklů) není dostatečné k objektivnímu posouzení celkového stavu baterie a k prognóze jejího dalšího fungování.

Ještě malé zastavení u nabíjecích cyklů - různé zdroje uvádějí různé maximální počty celých nabíjecích cyklů (obecně 500 až 1000 podle značky a typu). Ale tyto informace jsou natolik obecné a neurčité, že je samozřejmě nelze aplikovat pro přesné posouzení konkrétní baterie. Počet celých cyklů může něco napovědět, ale určitě ne odpovědět. Velmi často se můžete setkat s tvrzením servisního technika v cykloservisu, že baterie je v pořádku a bude sloužit ještě několik let, protože má za sebou "jen" např. 200 nabíjecích cyklů. Může mít pravdu, ale také nemusí. Každá konkrétní baterie má totiž jiný životní příběh - někomu upadla na zem, některé přestane fungovat některý z článků, jiná je svým majitelem skladována nebo používaná nevhodným způsobem apod. A to vše se v konečném důsledku podepisuje na jejím skutečném stavu. K určení její reálné kapacity a kondice tedy pouhý počet absolvovaných celých nabíjecích cyklů není dostatečný.

 

ODBORNÁ DIAGNOSTIKA ELEKTRICKÝCH PARAMETRŮ BATERIE

Pokud chcete mít jistotu, chtějte protokol z odborně provedené diagnostiky elektrických parametrů baterie. V takovém případě doporučuji obrátit se výhradně na kvalitní ověřený servis, který se zabývá profesionální diagnostikou baterií z pohledu diagnostiky jejich elektrických parametrů a jejich technického stavu. 

Tohle standardně nedělají v cykloservisech. Tam nedostanete buď vůbec nic, nebo pouze již zmíněný provozní report. Který sice něco napoví, ale jak jsme si řekli, o reálném stavu baterie mnoho neřekne. Na druhou stranu jsou tyto specializované diagnostické firmy zpravidla smluvními partnery cykloservisů (kdy pro ně dělají právě tuto odbornou práci na zakázku - diagnostiku baterií a jejich repasování nebo také znalecké posudky v případech reklamací baterií nebo třeba při příjmu bazarových elektrokol do prodeje apod.).

Proto je lepší obrátit se přímo na takovou specializovanou diagnostickou firmu. Není to nic složitého. Jak vybrat? Vodítkem může být, že taková firma nabízí i další práce, např. repasování baterií a poskytuje písemné záruky a různé garance na provedenou práci, použité materiály apod. Diagnostika a repase - ono to spolu logicky úzce souvisí. A nezapomeňte ověřit reference od zákazníků nebo od někoho známého s dobrou osobní zkušeností. Na trhu je takových firem poměrně hodně, ale je dobré si o nich něco předem zjistit, než tam svoji ne zrovna levnou baterii pošlete.

Stejně jako v jiných oborech je i zde odborná diagnostika náročná na odborné znalosti a vybavení. Samotná diagnostika se provádí zjednodušeně tak, že baterie prochází řízeným nabíjením a vybíjením a je přitom podrobně monitorována. Získaná data se pak vyhodnocují proti referenčním hodnotám. Z podstaty věci je pak obvyklé, že je tato odborná služba zpoplatněna (ceny se pohybují mezi 500-1000 Kč podle značky a typu bateire).

estovací pracoviště pro diagnostiku baterie elektrokola (zdroj: www.repase-aku.cz)  Diagnostika BMS baterie elektrokola (zdroj: www.repase-aku.cz)  Diagnostika článků baterie elektrokola (zdroj: www.repase-aku.cz)

 

CO BY MĚLO BÝT VÝSTUPEM DIAGNOSTIKY?

Kompletní diagnostika elektrických parametrů a technického stavu baterie s písemným závěrečným protokolem o měření. Ten by měl obsahovat především údaje o:

  • Zbytkové kapacitě baterie - tedy reálné kapacitě v %, kterou v době měření daná baterie skutečně disponuje (přičemž se má za to, že nová má 100%). Je to klíčový údaj, neměl by se však posuzovat izolovaně od ostatních zjištění získaných během měření.
  • Další elektrické parametry baterie - např. průběh nabíjecí a vybíjecí křivky, hodnoty proudů, vnitřního odporu atd.
  • Informace k technickému stavu baterie - jde zde především o to, zda jsou všechny články v baterii funkční, zda stále mají navzájem podobné elektrické vlastnosti, zda správně funguje řídící jednotka baterie (tzv. BMS) příp. další postřehy získané během diagnostiky. Tím, že se baterie během diagnostiky řízeně nabíjí a vybíjí, lze podle průběhu naměřených křivek s velkou pravděpodobností poukázat např. na to, zda má baterie vadný některý z článků apod.
  • Prognóza - co lze od baterie očekávat do budoucna, příp. co s ní udělat, aby zase byla v přijatelné kondici.

Diagnostika baterie elektrokola - příklad výpisu paměti baterie (zdroj: www.repase-aku.cz)  Diagnostika baterie elektrokola - příklad Protokol o měření baterie elektrokola (zdroj: www.repase-aku.cz)

 

KDYŽ NEVÍTE ZA KÝM JÍT - NÁŠ TIP NA ZÁVĚR

Pokud nemáte ve svém okolí někoho, kdo takovou diagnostiku provádí, obraťte se na svůj cykloservis. Zpravidla mají kontakt na někoho takového. Případně vám mohu nasdílet vlastní dobrou zkušenost s firmou www.repase-aku.cz. Propracoval jsem se k nim, když jsem hledal partnera pro odborné posouzení stavu baterií několika bazarových elektrokol a stavu mých vlastních baterií, protože patřím mezi ty dálkové ecyklisty, kteří počítají každou mAh kapacity. Co bylo a je pro mne podstatné, v repase-aku.cz vystavují na svou práci písemné výstupy a písemné garance a komunikace s nimi je na velmi solidní úrovni jak z pohledu odbornosti, tak srozumitelnosti a slušnosti.

Jak to v repase-aku.cz s diagnostikou baterií elektrokol funguje?

  • Zkontaktujete je s vaším dotazem (mailem, telefonicky) a přiložíte pokud možno co nejpřesnéjší technické označení vaší baterie (značka, typ, kapacita - zkrátka to, co na ní vyčtete) + ideálně i několik jejích fotek a štítku na ní + uvedete její stáří. Je to proto, že tím zrychlíte cenový návrh a celkově celý proces.
    • Při odesílání poptávky uveďte slevový kód ECYKLISTIKA.CZ pro 5% slevu. Mimochodem tento kód i sleva platí i pro repase baterií, může se vám to časem hodit.
  • Repase-aku si na základě popisu a příp. fotek s vámi potvrdí přesný typ baterie a dá vám přesnou cenovou nabídku za diagnostiku. Rámcově se pohybuje mezi 500 - 1000 Kč podle typu baterie - nejde tady jen o výtisk záznamů z řídící jednotky elektrokola, ale o komplexní odbornou diagnostiku s řízeným a monitorovaným nabíjením a vybíjením baterie, jehož výstupem je písemný protokol o kapacitě a technickém stavu baterie.
  • Jakmile si odsouhlasíte cenovou nabídku, tak repase-aku zdarma na své náklady provede vyzvednutí na adrese, kterou určíte. Dělají to přes GLS kurýra. Baterii je třeba standardně měkce uložit do krabice a zabezpečit ji proti poškození během přepravy. Nic víc. Kurýr na krabici nalepí štítek a vám dá potvrzení o převzetí.
    • Pokud se obejdete bez nabíječky, je lepší ji přibalit k baterii - ověří funkčnost i u ní (je to v ceně). Ale není to bezpodmínečně nutné, mají svoje vybavení. Je to spíš takový bonus a sázka na jistotu, že nabíječka dává baterii to, co správně dávat má.
  • Repase-aku provede v řádech dnů diagnostiku baterie a vystaví protokol o měření a příp. doporučení ke zjištěným hodnotám.
  • Po vzájemném kontaktu a domluvě termínu vám baterii opět doručí kurýr GLS (tato cesta je vám ale zpoplatněna - cca 100 Kč). Celá zásilka jde na dobírku - cena se skládá z předem odsouhlasené ceny za diagnostiku a ceny za dopravu z repase-aku.cz směrem k vám.
  • Po celou dobu procesu máte možnost firmu kdykoli kontaktovat o stavu vaší objednávky a obracet se na ně s dotazy například k výsledkům z diagnostiky.

 

Mějte díky občasné diagnostice svoji baterii i dojezd vašeho elektrokola pod kontrolou!

 

 

Na stránku >>> Blog ze světa elektrokol

 

Poslat stránku známému: