BOSCH 2020
aneb inovace od lídra
Nová generace motorů řady Performance Line
Oblíbený motor Performance Line CX primárně určený pro horská elektrokola (eMTB) doznal velmi podstatných změn a z novinek 2020 jde zřejmě o nejzásadnější inovaci. Díky usazení do skříně z hořčíkové slitiny a odlišnému vnitřnímu uspořádání došlo k významné redukci hmotnosti o 25% (na 2,9kg) a rozměrů o 50% proti jeho předchůdci. Kompaktní rozměry motoru tak dávají větší prostor výrobcům elektrokol pro citlivější integraci motoru do rámu a úspora hmotnosti jistě také není k zahození.
Díky redukci vnitřního zpřevodování se tak pro Bosch typický malý pastorek stává minulostí a je nahrazen velkým talířem, jak ho známe z klasických kol. Navíc se díky těmto úpravám uvnitř motoru významně zredukoval odpor při šlapání při rychlostech nad 25 km/h nebo v módu OFF, kdy je asistence motoru standardně vypnutá. Tedy šlapání by mělo být přirozenější ať s asistencí motoru nebo bez ní a přechod mezi nimi výrazně hladší než dosud.
Určení motoru primárně do terénu a dynamicky měnících se jízdních podmínek podporuje navýšení max. asistence motoru z 300% na 340%, navíc dostupné v širším rozsahu kadence (frekvence šlapání).
Inovace se dočkal také jeho o něco slabší bratr - motor Performance Line.
Porovnání základních parametrů motorů Bosch Performance a Performance CX 2019 vs 2020
Zdroj: www.bosch-presse.de
Ochrana motorů Bosch proti chip tuningu
Motory Bosch od modelového roku 2020 budou vybaveny speciálním senzorem a softwarem s detekcí pokusu o chip tuning (jinými slovy o tzv. zrychlení, tj. odstranění limitu 25 km/h., kdy se asistence motoru má vypnout, by mělo být podstatně ztíženo ne-li znemožněno). Pokud totiž software zjistí, že s jednotkou bylo manipulováno, systém se automaticky přepne do základního režimu a asistence motoru klesne na minimum, a to na celých 90 minut! Poté se systém vrátí do normálního stavu, ale kontrola proběhne znovu. Při opakované detekci chip tuningu dojde znovu k omezení asistence motoru. Pokud se tak stane i potřetí, motor přejde trvale do omezeného módu a odblokuje ho pouze specializovaný servis vybavený diagnostikou Bosch. Ovšem až poté, co byl tuningový chip od motoru trvale odpojen. Navíc i po odpojení chipu a odblokování v servisu si software motoru dál "pamatuje", kolikrát už byl učiněn pokus o chip tuning.
Tato novinka vzbuzuje rozporuplné reakce a otázkou je, jaký bude v této oblasti další vývoj. Nicméně tímto krokem Bosch otevřeně nabádá k důslednějšímu dodržování platné legislativy EU o elektrokolech.
Zdroj: www.bosch-presse.de
Baterie s vyšší kapacitou - PowerTube 625
Bosch reaguje na trvalý požadavek na větší a větší kapacity baterií a pro elektrokola modelového roku 2020 bude dodávat novou baterii o kapacitě 625 Wh (16,7 Ah). Proč jen pro elektrokola modelového roku 2020? Nová baterie má jiné rozměry - je o nezanedbatelných 67 mm delší než její předchůdci PowerTube 500 a 400. Takže do elektrokol vyráběných do roku 2019 včetně ji neosadíte. A to je škoda. Řešením pro majitele těchto elektrokol pak zůstávají PowerTube 500 a 400, které zůstávají v nabídce nebo kvalitní repase původní baterie, který umožňuje osazení stejnou nebo i vyšší kapacitou.
PowerTube 625 podporuje zapojení do páru s druhou baterií (tzv. DualBattery, tj. až 2x625 Wh = 1250 Wh).
Porovnání základních parametrů baterií Bosch PowerTube 500 (pokračuje i v 2020) a PowerTube 625 (od 2020)
Zdroj: www.bosch-presse.de
Motory řady Cargo Line pro nákladní elektrokola
Pro rok 2020 představil Bosch samostatnou řadu motorů Cargo Line primárně určených pro nákladní elektrokola, která se těší stále větší oblibě zejména ve velkých městech s komplikovanou automobilovou dopravou. Motor Cargo Line 2020 je velmi podobný motoru Performance CX 2020 tvarem, rozměry i hmotností. Rozdíl je především v tom, že má jinak laděnou křivku výkonu a je koncipován především pro přepravu těžkých nákladů a časté rozjezdy s ním. Nabídne tak podporu až 400% (oproti 340% u Performance CX), naopak u něho nenajdete speciální stupeň asistence eMTB, ale "jen" standardní stupeň SPORT.
Svoje uplatnění si tak najde nejen u elektrokol přepravních a poštovních služeb, ale také v rodinách s malými dětmi nebo třeba u cestovatelů.
Porovnání základních parametrů motorů Bosch Performance CX 2020 a Bosch Cargo Line 2020
Zdroj: www.bosch-presse.de
...a několik technických fajnovek na závěr
Bosch kromě ryze "hrubých" technických inovací týkajících se především základních součástí pohonu (motoru, baterií) nezahálí ani v oblasti digitalizace a zvyšování komfortu a bezpečnosti. A tak můžete sobě a svému elektrokolu dopřát prémiové funkce, jako je automatická deaktivace motoru při sejmutí cyklopočítače (funkce LOCK), proměnit svůj mobil v dokonalý cyklopoočítač s navigací nebo komfortně řídit charakteristiku odpružení na svém ebiku. Jsou to hračky, ale jsou moc pěkné, co myslíte?
Zámek motoru LOCK (ochrana proti odcizení)
Zámek umožňuje blokování motoru odebráním cyklopočítače. Pouze připojením stejného cyklopočítače motor automaticky znovu "ožije". Funguje to podobně jako klíč u auta a imobilizér - bez správného klíče nenastartujete. Tady je místo klíče cyklopočítač. Displej a akustické signály dají vědět, zda je zámek aktivní. Nenahradí to samozřejmě kvalitní mechanický zámek, ale jako jeho doplněk určitě přispěje k vyšší ochraně proti nenechavcům. Odcizenému elektrokolu nebude bez příslušného cyklopočítače motor vůbec fungovat. K dispozici je tato funkce jen pro cyklopočítače Bosch Kiox a aplikaci v mobilu Bosch eBike Connect. A není zdarma - je nutné si ji v aplikaci dokoupit jako prémiovou funkci za 9.99€. Více čtěte ZDE.
Zdroj: www.bosch-presse.de
|
Bosch SmartphoneHub - přeměňte svůj mobil na dokonalý cyklopočítač
SmartphoneHub je defacto chytrý držák na mobil, který propojuje vaše elektrokolo a váš mobil prostřednictvím aplikace v mobilu COBI.Bike v jeden ekosystém. Jednoduše zacvaknete mobil do držáku SmartphoneHub a získáte v přehledné aplikaci v mobilu vládu nad svým elektrokolem. A nejen to - navíc třeba navigaci, předpověď počasí, ovládání hudby, sledování fitness funkcí a srdečního tepu, volání... Držák samotný fuguje i bez mobilu - má svůj vlastní integrovaný displej (sice trochu spartánský, ale základní údaje zobrazí). Více čtěte ZDE.
Zdroj: www.bosch-presse.de
|
Bosch eSuspension
...taková technická třešnička na úplný konec - systém elektronické kontroly odpružení. Výsledek spojení firem Bosch a FOX - předního výrobce odpružení. Vše je založeno na řešení od FOXu - E-Live Valve propojeného s cyklopočítačem Bosch Kiox. K dispozici je pět ručně nastavitelných režimů pro různé jízdní situace. Pomocí sofistikovaného systému senzorů "čte" E-Live Valve terén 1000x za sekundu a podle toho upravuje charakteristiku tlumení přední vidlice a zadního tlumiče ve zlomku sekundy. Napájení celého eSuspension systému je zajištěno z baterie elektrokola. Více o FOX E-Live Valve čtěte ZDE, zajímavé je i video na YouTube.
Zdroj: www.bosch-presse.de
|
Na stránku >>> Blog ze světa elektrokol
Poslat stránku známému:
BOSCH 2020
aneb inovace od lídra
Nová generace motorů řady Performance Line
Oblíbený motor Performance Line CX primárně určený pro horská elektrokola (eMTB) doznal velmi podstatných změn a z novinek 2020 jde zřejmě o nejzásadnější inovaci. Díky usazení do skříně z hořčíkové slitiny a odlišnému vnitřnímu uspořádání došlo k významné redukci hmotnosti o 25% (na 2,9kg) a rozměrů o 50% proti jeho předchůdci. Kompaktní rozměry motoru tak dávají větší prostor výrobcům elektrokol pro citlivější integraci motoru do rámu a úspora hmotnosti jistě také není k zahození.
Díky redukci vnitřního zpřevodování se tak pro Bosch typický malý pastorek stává minulostí a je nahrazen velkým talířem, jak ho známe z klasických kol. Navíc se díky těmto úpravám uvnitř motoru významně zredukoval odpor při šlapání při rychlostech nad 25 km/h nebo v módu OFF, kdy je asistence motoru standardně vypnutá. Tedy šlapání by mělo být přirozenější ať s asistencí motoru nebo bez ní a přechod mezi nimi výrazně hladší než dosud.
Určení motoru primárně do terénu a dynamicky měnících se jízdních podmínek podporuje navýšení max. asistence motoru z 300% na 340%, navíc dostupné v širším rozsahu kadence (frekvence šlapání).
Inovace se dočkal také jeho o něco slabší bratr - motor Performance Line.
Porovnání základních parametrů motorů Bosch Performance a Performance CX 2019 vs 2020
BOSCH Performance Line (<2019)
250W ¦ 63Nm ¦ 4.0kg ¦ 275%
krosová a horská elektrokola
BOSCH Performance Line (2020>)
250W ¦ 65Nm ¦ 3.2kg ¦ 300%
krosová a horská elektrokola
BOSCH Performance Line CX (<2019)
250W ¦ 75Nm ¦ 4.0kg ¦ 300%
horská elektrokola
BOSCH Performance Line CX (2020>)
250W ¦ 75Nm ¦ 2.9kg ¦ 340%
horská elektrokola
Zdroj: www.bosch-presse.de
Ochrana motorů Bosch proti chip tuningu
Motory Bosch od modelového roku 2020 budou vybaveny speciálním senzorem a softwarem s detekcí pokusu o chip tuning (jinými slovy o tzv. zrychlení, tj. odstranění limitu 25 km/h., kdy se asistence motoru má vypnout, by mělo být podstatně ztíženo ne-li znemožněno). Pokud totiž software zjistí, že s jednotkou bylo manipulováno, systém se automaticky přepne do základního režimu a asistence motoru klesne na minimum, a to na celých 90 minut! Poté se systém vrátí do normálního stavu, ale kontrola proběhne znovu. Při opakované detekci chip tuningu dojde znovu k omezení asistence motoru. Pokud se tak stane i potřetí, motor přejde trvale do omezeného módu a odblokuje ho pouze specializovaný servis vybavený diagnostikou Bosch. Ovšem až poté, co byl tuningový chip od motoru trvale odpojen. Navíc i po odpojení chipu a odblokování v servisu si software motoru dál "pamatuje", kolikrát už byl učiněn pokus o chip tuning.
Tato novinka vzbuzuje rozporuplné reakce a otázkou je, jaký bude v této oblasti další vývoj. Nicméně tímto krokem Bosch otevřeně nabádá k důslednějšímu dodržování platné legislativy EU o elektrokolech.
Zdroj: www.bosch-presse.de
Baterie s vyšší kapacitou - PowerTube 625
Bosch reaguje na trvalý požadavek na větší a větší kapacity baterií a pro elektrokola modelového roku 2020 bude dodávat novou baterii o kapacitě 625 Wh (16,7 Ah). Proč jen pro elektrokola modelového roku 2020? Nová baterie má jiné rozměry - je o nezanedbatelných 67 mm delší než její předchůdci PowerTube 500 a 400. Takže do elektrokol vyráběných do roku 2019 včetně ji neosadíte. A to je škoda. Řešením pro majitele těchto elektrokol pak zůstávají PowerTube 500 a 400, které zůstávají v nabídce nebo kvalitní repase původní baterie, který umožňuje osazení stejnou nebo i vyšší kapacitou.
PowerTube 625 podporuje zapojení do páru s druhou baterií (tzv. DualBattery, tj. až 2x625 Wh = 1250 Wh).
Porovnání základních parametrů baterií Bosch PowerTube 500 (pokračuje i v 2020) a PowerTube 625 (od 2020)
Baterie BOSCH PoweTube 500
36V ¦ 13.4Ah ¦ 500Wh ¦ 2.9kg
349 x 65 x 84mm
Doba nabíjení (4A): 4.5h
Doba nabíjení (6A): 3.0h
Baterie BOSCH PoweTube 625 (2020>)
36V ¦ 16.7Ah ¦ 625Wh ¦ 3.5kg
416 x 65 x 84mm
Doba nabíjení (4A): 4.9h
Doba nabíjení (6A): 3.7h
Zdroj: www.bosch-presse.de
Motory řady Cargo Line pro nákladní elektrokola
Pro rok 2020 představil Bosch samostatnou řadu motorů Cargo Line primárně určených pro nákladní elektrokola, která se těší stále větší oblibě zejména ve velkých městech s komplikovanou automobilovou dopravou. Motor Cargo Line 2020 je velmi podobný motoru Performance CX 2020 tvarem, rozměry i hmotností. Rozdíl je především v tom, že má jinak laděnou křivku výkonu a je koncipován především pro přepravu těžkých nákladů a časté rozjezdy s ním. Nabídne tak podporu až 400% (oproti 340% u Performance CX), naopak u něho nenajdete speciální stupeň asistence eMTB, ale "jen" standardní stupeň SPORT.
Svoje uplatnění si tak najde nejen u elektrokol přepravních a poštovních služeb, ale také v rodinách s malými dětmi nebo třeba u cestovatelů.
Porovnání základních parametrů motorů Bosch Performance CX 2020 a Bosch Cargo Line 2020
BOSCH Performance Line CX (2020)
250W ¦ 75Nm ¦ 2.9kg ¦ 340%
horská elektrokola
Motor Bosch CargoLine CX (2020>)
250W ¦ 75Nm ¦ 2.9kg ¦ 400%
nákladní elektrokola
Zdroj: www.bosch-presse.de
...a několik technických fajnovek na závěr
Bosch kromě ryze "hrubých" technických inovací týkajících se především základních součástí pohonu (motoru, baterií) nezahálí ani v oblasti digitalizace a zvyšování komfortu a bezpečnosti. A tak můžete sobě a svému elektrokolu dopřát prémiové funkce, jako je automatická deaktivace motoru při sejmutí cyklopočítače (funkce LOCK), proměnit svůj mobil v dokonalý cyklopoočítač s navigací nebo komfortně řídit charakteristiku odpružení na svém ebiku. Jsou to hračky, ale jsou moc pěkné, co myslíte?
Zámek motoru LOCK
(ochrana proti odcizení)
Zámek umožňuje blokování motoru odebráním cyklopočítače. Pouze připojením stejného cyklopočítače motor automaticky znovu "ožije". Funguje to podobně jako klíč u auta a imobilizér - bez správného klíče nenastartujete. Tady je místo klíče cyklopočítač. Displej a akustické signály dají vědět, zda je zámek aktivní. Nenahradí to samozřejmě kvalitní mechanický zámek, ale jako jeho doplněk určitě přispěje k vyšší ochraně proti nenechavcům. Odcizenému elektrokolu nebude bez příslušného cyklopočítače motor vůbec fungovat. K dispozici je tato funkce jen pro cyklopočítače Bosch Kiox a aplikaci v mobilu Bosch eBike Connect. A není zdarma - je nutné si ji v aplikaci dokoupit jako prémiovou funkci za 9.99€. Více čtěte ZDE.
Zdroj: www.bosch-presse.de
Bosch SmartphoneHub - přeměňte svůj mobil na dokonalý cyklopočítač
SmartphoneHub je defacto chytrý držák na mobil, který propojuje vaše elektrokolo a váš mobil prostřednictvím aplikace v mobilu COBI.Bike v jeden ekosystém. Jednoduše zacvaknete mobil do držáku SmartphoneHub a získáte v přehledné aplikaci v mobilu vládu nad svým elektrokolem. A nejen to - navíc třeba navigaci, předpověď počasí, ovládání hudby, sledování fitness funkcí a srdečního tepu, volání... Držák samotný fuguje i bez mobilu - má svůj vlastní integrovaný displej (sice trochu spartánský, ale základní údaje zobrazí). Více čtěte ZDE.
Zdroj: www.bosch-presse.de
Bosch eSuspension
...taková technická třešnička na úplný konec - systém elektronické kontroly odpružení. Výsledek spojení firem Bosch a FOX - předního výrobce odpružení. Vše je založeno na řešení od FOXu - E-Live Valve propojeného s cyklopočítačem Bosch Kiox. K dispozici je pět ručně nastavitelných režimů pro různé jízdní situace. Pomocí sofistikovaného systému senzorů "čte" E-Live Valve terén 1000x za sekundu a podle toho upravuje charakteristiku tlumení přední vidlice a zadního tlumiče ve zlomku sekundy. Napájení celého eSuspension systému je zajištěno z baterie elektrokola. Více o FOX E-Live Valve čtěte ZDE, zajímavé je i video na YouTube.
Zdroj: www.bosch-presse.de
Na stránku >>> Blog ze světa elektrokol